Hoe heet een kiezer die niet weet op welke kandidaat van de partij van zijn keuze hij moet stemmen?

Bestaat er een term voor zo'n kiezer?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Dat wordt wel een 'zwevende' kiezer genoemd. Zwevend tussen alle aanbod van partijen en programma's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Nee, voor een partij heeft hij al gekozen, nu nog een kandidaat van zijn partij...
zo'n kiezer ben ik nu zelf: een besluiteloze kiezer !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is geen naam voor. De 'zwevende kiezer' weet niet op welke partij hij moet stemmen. Maar er is geen naam voor iemand die wél weet op welke partij hij wil stemmen maar niet op welke persoon van de kieslijst van die partij.

Zo'n kiezer kan het beste de bovenste persoon kiezen van de lijst van de desbetreffende partij (de lijsttrekker). De zetels worden normaliter van nr. 1 t/m nr. X gevuld, zoveel als er zetels te verdelen zijn binnen die partij. Of een kandidaat-kamerlid moet zoveel voorkeurstemmen krijgen, dat hij op basis daarvan gekozen wordt vóór iemand die hoger op de kieslijst staat. Maar dan moet je 25% van de kiesdeler aan stemmen hebben gehaald. Dat zijn er een flink aantal.

(De kiesdeler is het aantal stemmen dat een partij moet behalen om een zetel in de Tweede Kamer te verkrijgen en wordt berekend door het totale aantal uitgebrachte geldige stemmen te delen door het aantal Kamerzetels. In 2010 was die kiesdeler 62.773).
Computoon
11 jaar geleden
Geen idee hoe zo iemand heet, maar er is nu wel een manier om dit op te lossen: www.wiekiesjij.nl. Hier kun je aangeven welke partij je voorkeur heeft, en vervolgens geef je van een aantal onderwerpen aan hoe belangrijk ze voor je zijn.
Want onderlinge verkiesbare leden kunnen wel degelijk verschillende dingen belangrijk vinden. Kijk maar eens wat er bij Groen Links gebeurt is. Deze partij slaagde er niet langer in de interne tweestrijd over wat nu de speerpunten zouden moeten zijn, binnenskamers te houden. Met als gevolg dat ze gehalveerd zijn.
Kortom: binnen partijen verschillen mensen soms ook van mening. Ga dus even naar de website, en bepaal wie het beste past bij jouw denkbeelden.