Is het volgens Internationaal recht toegestaan om over accijns op Brandstof / drank/ rookwaren ook nog eens BTW te heffen ?

Dus belasting over belast
BPM en BTW voor motorvoertuigen etc
Accijns en BTW voor drank, rookwaren en brandstof
Leges en BTW rijk gemeente etc Paspoort, rijbewijs etc

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat is toegestaan

Antwoorden (2)

Een regering mag haar burgers belasting opleggen. Hoe ze de onderdelen daarvan benoemen en berekenen doet er niet toe.

Dat jij losse accijs en BTW ziet maakt niet uit. Het gaat er om dat het totaalbedrag als belasting geheven wordt.

Toegevoegd na 36 seconden:
Dus: ja dat mag !
Dat mag niet alleen, dat moet zelfs zo. BTW is belasting over ALLE toegevoegde waarde.
tinus1969
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Er is geen enkel verdrag waarin Nederland wordt VERPLICHT om BTW over alle toegevoegde waarde te berekenen. Wel is het zo, en ik denk dat je dat bedoeld, dat wij, Nederlanders door onze, Nederlandse wet verplicht worden om BTW over alle toegevoegde waarde te berekenen. Maar dat is niet de gestelde vraag !
tinus1969
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Dat verdrag is er wel degelijk. BTW is gebaseerd op EU-wetgeving, en op de achterliggende EU-verdragen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omzetbelasting#Europese_regelgeving