Waarom zou arbeidsmigratie een goeie oplossing zijn om de komende vergrijzing op te lossen?

Nederland vergrijst. Een van de oplossingen om dit tegen te gaan is arbeiders uit niet EU landen te halen. Ook wel arbeidsmigratie.

Waarom zou dit WEL een goeie oplossingen zijn?

Waarom wel, dus geen dingen als: Het is helemaal geen goeie oplossing omdat blablabla.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
terwijl wilders heel erg ageert op vreemdelingen fobie.... zo was er een paar jaar geleden het plan op tafel om twintig duizend philiijnen naar holland toe te halen dit omdat er te weinig animo is in holland om het mager betaalde baantje als bejaardenverzorger op zich te nemen nu zegt wilders doodleuk : ja de bejaarden hebben het slecht en dat gaan we oplossen maar ha dat willen we allemaal hee? alleen hoe we dat precies gaan doen is weer een raadsel apart ha ha

Antwoorden (2)

Een van de oplossingen om de gevolgen van de vergrijzing (dus niet de vergrijzing zelf) minder erg te maken, is inderdaad arbeidsmigratie.

Omdat er in de toekomst relatief minder werkenden dan niet-werkenden zijn, zullen verschillende problemen de kop opsteken: duurdere arbeid, afnemende export met toenemende import, te weinig staatsinkomen, etc.

Door meer migratie toe te staan van mensen buiten Nederland (dus niet perse buiten de EU) creeer je een verschuiving van aantal werkenden-niet werkenden waardoor de economie beter op gang wordt gehouden.

Je zegt in je vraag dat je alleen voordelen wil horen, maar dit is geen juiste afspiegeling van de werkelijkheid. Er zijn zo ontzettend veel nadelen aan deze oplossing, dat je je kunt afvragen of het wel zo slim is. Dus vooruit, ik zal ze niet noemen (maar ze zijn er wel :-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arbeid is gewoon een productiefactor. Als je een tekort het heb aan een van de productiefactoren dan stagneert de ontwikkeling van het land. Lenen voor de productiefactor kapitaal en arbeidsmigratie voor de productiefactor arbeid is dan de enige oplossing . Het is zwemmen of verzuipen. Theoretisch zou je als regering kunnen besluiten het land ter beschikking te stellen aan een land met voldoende arbeid. Is dit realitisch?
Singapore, en Hong Kong in mindere mate, hebben zo'n enorm tekort aan arbeid, dat er erg veel arbeid uit het buitenland moet worden gehaal. Ik werkte bij een groot amerikaans bedrijf in Singapore, waar de ICT afdeling voor 90 % uit arbeidsmigranten uit andere aziatische landen bestond. Bij de andere afdelingen was dat weliswaar iets lager, maar ook meer dan 50 %. Geeft wel heel speciaal (positief) tintje aan de werkvloer. In een land als Nederland met de inherente dorpsmentaliteit zou dat problemen geven.