Bij mijn recente bezoek aan Ghana werd duidelijk dat de grote meerderheid van de afrikaanse slaven werden aangeleverd door ... afrikanen.
De machtigste stam leverde mindere stammen uit aan de westerlingen, die ze vervolgens verscheepten.
Als toeleverancier van alle foute slavennaties (Zweden, Denemarken, Nederland, Engeland enz.) speelden de afrikanen zelf dus een belangrijke rol in de slavenhandel.
De machtige stammen van weleer zijn overigens vaak nu nóg de machthebbers, zoals in veel afrikaanse landen en onrust vandaag de dag heeft vaak zijn wortels in het verleden.
Het mag duidelijk zijn dat ze in Afrika hier niet graag over praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt niet echt over een land spreken maar dat waren de arabieren. In totaal zijn er 12 miljoen slaven verscheept, waar Nederland er 550.000 voor zijn rekening nam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Maar ik lees dat het er iets meer waren:
"De Arabisch Afrikaanse slavenhandel startte rond de 6e eeuw n. Chr. en eindigde in de 20e eeuw. Exacte cijfers over het aantal gevangen genomen Afrikanen zijn niet voor handen, schattingen liggen tussen de 15 en 28 miljoen mensen." http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12 miljoen zijn iderdaad de slaven die door europeanen zijn verscheept naar de nieuwe wereld.
Er was niet specifiek één grootste slavenhandelaar.
De meest grootschalige slavenhandel vond plaats in de vijftiende eeuw toen slaven werden verscheept vanuit West en Centraal Afrika naar de Europese kolonies in de Nieuwe Wereld.