Waarom is er geen Amerikaanse ambassadeur in Nederland?

Volgens Wikipedia is er geen Amerikaanse ambassadeur in Nederland. De positie is "vacant". Volgens de officiele site van de Amerikaanse ambassadeur is het hoofd van de missie sinds september 2011 de Chargé d’Affaires ad interim Edwin R. Nolan. Maar hij is geen ambassadeur. Deze situatie bestaat al meer dan een jaar, erg lang voor een interim-situatie. Dus waarom is er sindsdien geen ambassadeur aangesteld?

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Ambassador_to_the_Netherlands
http://thehague.usembassy.gov/bio.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Timothy Broas (zie foto) zou worden voorgedragen als ambassadeur voor de VS in Nederland, maar hij raakte in opspraak doordat hij met drank op achter het stuur zat en zich hevig verzette bij zijn arrestatie (zie bron 1). Overigens is het heel gebruikelijk dat het enige tijd (soms zelfs meer dan een jaar: juni '81 tot september '82) duurt voordat er een nieuwe ambassadeur wordt benoemd, zoals je in bron 2 kunt zien. Waarschijnlijk hebben ook de Amerikaanse verkiezingen tot de nodige vertraging geleid. De president van Amerika oefent veel invloed uit op de voordracht van ambassadeurs. Het wordt vooral als een erebaan beschouwd.
Pieter2011
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Natuurlijk is het ambassadeurschap in dat soort landen geen erebaantje! Daar ga je dan ook alleen heen als je echt gemotiveerd bent om in zo'n land aan de slag te gaan. Maar voor een land als Nederland staan kandidaten in de rij. Als je ambassadeur wordt in een land als het onze, heb je een luizenleven - en dat weet iedere kandidaat.

Andere antwoorden (1)

Volgens de media heeft de vorige kandidaat zich teruggetrokken vanwege het rijden onder invloed.
Rond Mei 2013 wordt er een nieuwe ambassadeur verwacht.