Europese commissie, wie zijn dat?

De leden worden door de lidstaten voorgedragen, maar wie zijn dat voor 'n mensen? Zijn dat oud politici of huidige ministers of parlementariers? kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een verkenning door de CV's van huidige leden leert mij dat het hier mensen betreft die doorgaans hun sporen in de politiek reeds verdiend hebben. Denk bijvoorbeeld aan oud-ministers, oud-premiers en oud-parlementsleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het zijn politici. zoals Nelie kroes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn allemaal mensen die knap wat kennis en ervaring meenemen. Anders kun je op dit niveau niks bereiken.
Hier wat algemene info.

http://www.europa-nu.nl/id/vg8xdjeo1zoj/europese_commissie_ec?gclid=CNy3heKkpqkCFcOEDgodXgn7tw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Europese Commissie is het parlement van de Europese Unie. Het houdt zich bezig met het doen van nieuwe wetsvoorstellen en verzorgd de controle op de naleving van de huidige wetgeving.

De EC heeft 26 commissarissen en één voorzitter. Elke lidstaat van de Unie wordt vertegenwoordigd door één commissaris. Elke commissaris heeft een (internationaal of nationaal) politiek verleden. Zo heeft Nederland Neelie Kroes als commissaris voor digitale agenda. Voor België is dat Karel De Gucht voor Handel.

Toegevoegd na 2 uur:
Een invloedrijke functie binnen de Europese Unie bekom je enkel als je zelf invloed hebt op het beleid. Lobbyen bijvoorbeeld is een veelgebruikte tactiek om Europese besluiten te kunnen doorvoeren naar het Europees parlement.

Edit eerste regel huidig antwoord: de EC heeft dezelfde bevoegdheden als een parlement, maar daarnaast heb je ook nog een Europees Parlement.