Wie kan mij beknopt en zo eenvoudig mogelijk uitleggen wat de functies van de instellingen van de Europese Unie zijn

En dan wel van deze instellingen:
- De Raad van de Europese Unie
- De Europese Commissie
- De Ministerraad
- Het Europees Parlement
- Het Europese Hof van justitie

Wie of wat vervullen de rollen in deze instellingen en waar beslissen zij over.
Ik zie de context niet en ik vraag me ook af hoe ik de scheiding der machten hierin kan zien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hopelijk helpt dit je iets verder. Als je meer wilt weten, klik dan op de link hieronder.

De Europese Raad:
Dit wordt ook wel de Top genoemd. Dit is de bijeenkomst van alle regeringsleiders. De Top komt twee keer per jaar bij elkaar. Tijdens deze bijeenkomst wordt er overlegd over het Europese beleid.

De Europese Commissie:
De Europese Commissie is het dagelijks bestuur van de Europese Unie. Deze Commissie bestaat uit 20 commissarissen. Elk land heeft tenminste één lid geleverd, van vijf landen zijn twee leden vertegenwoordigd. De leden van de Europese Commissie zijn aangesteld voor een periode van vijf jaar.

De Raden van Ministers:
Voor elk beleidsonderwerp in de Europese Unie is een aparte Ministerraad. Deze Ministerraad bestaat uit de ministers van de EU-landen, die dat onderwerp in hun portefeuille hebben. De Raad voor landbouw bestaat uit de ministers van landbouw, de Milieuraad uit de milieuministers en ga zo maar door. De belangrijkste raad is de Raad van Ministers van Buitenlandse Zaken.

Europees Parlement:
Sinds 1979 kan de bevolking uit de Europese Unie, dus mensen uit 15 verschillende landen, het Europees Parlement rechtstreeks kiezen. Ook in 1999 zijn er weer Europese verkiezingen geweest. Het Europees Parlement verenigt de vertegenwoordigers van de 370 miljoen burgers van de Europese Unie. Er zijn op dit moment 626 parlementsleden. Ze zijn verdeeld volgens de omvang van de bevolking in een land.
Omdat er in mei 2004 10 nieuwe landen zijn bijgekomen, bestaat het parlement vanaf november 2004 uit 732 leden. Nederland heeft nu 27 vertegenwoordigers.

Europees Hof van Justitie:
Het hoogste gerechtshof in Europa is het Hof van Justitie te Luxemburg. Het Hof ziet erop toe dat het recht wordt nageleefd bij de uitlegging en toepassing van de Verdragen.
De belangrijkste bijdrage van het Hof bestaat dan ook in zijn rechtspraak over twee basisregels waar het recht van de Europese Gemeenschappen op berust:
- de rechtstreekse werking van het Gemeenschapsrecht in de Lid-Staten van de Europese Unie, en
- het Gemeenschapsrecht van de EU dat voorrang heeft boven het nationale recht in een land.