Is china een dictatuur?

Je kan een hoop over China lezen, maar elke niet elke bron zegt persé dat China een dictatuur is.

Zou je kunnen zeggen dat het zo is? Of heeft het slechts enige kenmerken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Definitie van een dictatuur: "Een dictatuur is een regeringsvorm waarin absolute macht doorgaans bij één persoon (een dictator) of bij een kleine groep mensen (bijvoorbeeld een politieke partij, junta of familie) berust" (bron: wikipedia-dictatuur)

China is een éénpartijstaat, de absolute macht is in handen van de Communischtische partij van China.
Er is in China algemeen stemrecht, maar echte vrije verkiezingen zijn onmogelijk. Er zijn meerdere kleine partijen, maar die staan allemaal onder controle van de Communistische partij van China en hebben dan ook geen enkele kans om aan de macht te komen.

Dus... ja, China is per definitie een dictatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide toelichting!

Andere antwoorden (1)

Ja, deze regering duldt geen tegenspraak en zet door wat het zelf wil ten kostte van haar eigen burgers.
Ook wordt internet gecensureerd en wordt elke vorm van kritiek naar de Chinese overheid gezien als een misdrijf en dus strafbaar.