Hoe kan je een verlopen paspoort verlengen als je de laatste 3 jaar dakloos an zonder inkomsten bent geweest?

Toegevoegd na 3 uur:
De gemeente Den Haag wil mijn zoon niet een nieuw paspoort afgeven voordat hij kan bewijzen waarvan hij de laatste 3 jaar heeft geleefd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Dat kan bij een daarvoor aangewezen gemeente. Dat zijn op dit moment de gemeentes Den Haag, Enschede, Maastricht, Echt-Susteren, Oldambt, Montferland, Bergen op Zoom, Bergeijk, Venlo, Breda, Sluis en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol.

Zie: https://www.denhaag.nl/home/bewoners/loket/burgerzaken/to/Paspoort-en-identiteitskaart-zonder-vaste-woon-of-verblijfplaats.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
En wie betaald dan het paspoort als iemand geen inkomen heeft?
Rieneke1
7 jaar geleden
Blijkbaar lukt het niet in Den Haag?
tinus1969
7 jaar geleden
@Dutchborn, waarvan heeft hij dan geleefd?
tinus1969
7 jaar geleden
Ik vermoed dat het probleem dus is (uit https://www.denhaag.nl/home/bewoners/loket/burgerzaken/to/Paspoort-en-identiteitskaart-zonder-vaste-woon-of-verblijfplaats.htm) "Documenten waarmee u uw verblijf in Nederland kunt bewijzen
Alle mogelijke verklaringen waarmee u kunt aantonen dat u in Nederland verbleef vanaf de datum van uw uitschrijving uit de BRP tot de datum van uw aanvraag. Bijvoorbeeld verklaringen van uitkeringsinstanties, verzekeringspapieren, werkgeversverklaring, woonvergunning, salarisstroken of bankafschriften. Dit is nodig om uw nationaliteit vast te stellen."
Dutchborn u schrijft: als je dakloos en zonder inkomsten bent geweest. U bent dus niet meer dakloos en hebt inkomsten. Wat geweest is, is geweest.
Een paspoort mag vijf jaar verlopen, dus als men het niet nodig heeft bij het overschrijden van de grens is een paspoort in feite tien jaar geldig.
Paspoorten worden niet meer verlengd. Bij aanvraag krijgt u een nieuw paspoort en dient u ook nieuwe pasfoto's te laten maken. Dat kan allemaal in de gemeente waar op dit moment uw woonadres is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het voorbeeld is van de gemeente Groningen, maar zo werkt het in iedere gemeente.
https://gemeente.groningen.nl/paspoort-aanvragen-of-vernieuwen

Toegevoegd na 10 uur:
Het paspoort dat uw zoon wil laten vervangen bewijst niet dat hij de nationaliteit heeft die het paspoort vermeldt. Het geeft alleen aan dat uw zoon de nationaliteit had op het moment dat hij het reisdocument kreeg. Er kunnen diverse redenen zijn waarom een gemeente aanvullend onderzoek doet. Bijvoorbeeld omdat hij een tijd niet is ingeschreven geweest in de basis registratie van een gemeente. Binnen acht weken moet het onderzoek afgerond zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Een min, want het hele antwoord gaat voorbij aan het probleem dat (kort) wordt geschetst:
"De gemeente Den Haag wil mijn zoon niet een nieuw paspoort afgeven voordat hij kan bewijzen waarvan hij de laatste 3 jaar heeft geleefd." Uit de link van @Lies12https://www.denhaag.nl/home/bewoners/loket/burgerzaken/to/Paspoort-en-identiteitskaart-zonder-vaste-woon-of-verblijfplaats.htm "Documenten waarmee u uw verblijf in Nederland kunt bewijzen
Alle mogelijke verklaringen waarmee u kunt aantonen dat u in Nederland verbleef vanaf de datum van uw uitschrijving uit de BRP tot de datum van uw aanvraag. Bijvoorbeeld verklaringen van uitkeringsinstanties, verzekeringspapieren, werkgeversverklaring, woonvergunning, salarisstroken of bankafschriften. Dit is nodig om uw nationaliteit vast te stellen."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bewijzen zoals bv waarvan men de afgelopen drie jaar heeft geleefd, worden hoofdzakelijk gebruikt om o.a. (het belangrijkste) iemands huidige nationaliteit vast te stellen. Dat heet aanvullend onderzoek.
Pas nadat alle gevraagde en juiste documenten zijn overgelegd zal de ambtenaar in Den Haag een nieuw paspoort verstrekken.
Lijkt mij duidelijk verwoord in mijn antwoord.