Waar moet je je melden in België en Nederland als je niet wil dat vóór je lichamelijke dood je organen worden verwijderd?

Bij welke instantie kun je dat doorgeven en kan het ook online?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Dat gebeurt sowieso niet in Nederland en België, dus dat hoef je niet te melden.
ronron1212
7 jaar geleden
@Amadea de wet wordt gewijzigd
http://nos.nl/artikel/2131900-nieuwe-orgaandonatiewet-wat-waarom-en-wanneer.html
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.donorregister.nl/mijn-keuze-wijzigen
Erna55
7 jaar geleden
Voor je dood moet je zelf toestemming geven.
Amadea
7 jaar geleden
De wetswijziging betreft de toestemming die iemand geeft om ná zijn of haar dood organen te doneren. Het gebeurt heus niet als je nog niet dood bent! Je kunt alleen uit eigen keuze tijdens je leven bijvoorbeeld een nier of een stuk long afstaan
Z512099
7 jaar geleden
@Amadea, de donor-organen worden altijd vóór het overlijden bij de donor weggehaald, deze wordt dan onder narcose gebracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is een misverstand. Je bent dan ECHT wel dood (= geen enkele hersenactiviteit meer) alleen je beademing en bloedsomloop wordt kunstmatig in standgehouden zodat de organen niet afsterven. Als ze ooit een manier vinden om dat buiten het lichaam langdurig te doen, zal dat zeker gebeuren. Nu is de zojuist overleden mens nog de beste "machine" om die organen goed te houden.
Antoni
7 jaar geleden
@ronron1212, het is vandaag, woensdag 14 september 2016, nog helemaal niet zeker dat de wet (in Nederland) wordt gewijzigd. Gisteren heeft de Tweede Kamer vóór de wet gestemd, maar de Eerste Kamer moet er ook nog in meerderheid vóór stemmen. Of er in de Eerste Kamer een meerderheid voor de wet is, is nog lang niet zeker!
zondag
7 jaar geleden
@Erna55
Voor je dood moet je zelf toestemming geven. Ik geef geen toestemming voor mijn dood dus blijf ik leven. Was het maar zo gemakkelijk.

Antwoorden (2)

Voor België: je kan vooraf het formulier voor instemming of weigering tot orgaandonatie (externe website) invullen en laten registreren bij het gemeentebestuur van uw woonplaats. U kunt het formulier ook krijgen bij het gemeentebestuur.

De gemeente stuurt het formulier door naar het Rijksregister. De medische diensten raadplegen het Rijksregister om na te gaan of de overledene donor is of niet.
fremar
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Dat wordt niet gevraagd.
TurfGraver
7 jaar geleden
Prima antwoord aangezien je dan dus eigenlijk gewoon weigert donor te zijn.
http://brekendnieuws.nl/03-10-15-de-schaduwkant-van-orgaandonatie.html
Je kan in Nederland alleen bij leven doneren als expliciete persoonlijke keuze (wanneer je bv een nier of een stuk lever aan een kind wil geven).
Wanneer je geregistreerd staat als orgaan donor worden je organen pas verwijderd na je dood (als er tenminste verder niemand in je familie bezwaar maakt want een ‘nee’ blijft dominant, ook met de nieuwe wet) als je verder niet bij bewustzijn bent. Dit houd dus in dat je bij een coma (zelfs in het geval van een diepe permanente vegetatieve toestand) niet als donor kan dienen daar je zelf geen toestemming kan geven en je nog in leven bent. Pas wanneer je daadwerkelijk dood bent speelt geregistreerd donorschap een rol. (Dus pas als je familie besluit om de spreekwoordelijke stekker er uit te trekken of aantoonbaar hersendood bent en dus niet in een coma.)
Ik snap niet waar het fabeltje vandaan komt dat je dan nog in leven zou zijn om eerlijk te zijn maar het wordt hardnekkig in stand gehouden door sommige paniekzaaiers.