Oorspronkelijk Nederlands volkslied: Wien Neêrlands bloed.... Sinds 10 mei 1932 officieel geregistreerd als volkslied: het Wilhelmus.
Het Nederlandse volkslied is het oudste ter wereld, waarschijnlijk geschreven omstreeks 1570. De herkomst van de tekst is onbekend, het Wilhelmus is een geuzenlied, dwz een opstandig lied en het maken van een geuzenlied was strafbaar. Over het algemeen wordt deze versie toegeschreven aan Marnix van St. Allegonde. Het is geschreven op Willem van Oranje, vandaar de verwijzingen naar 'ben ik van Duitsen bloed' en 'de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd'. Toen het vorstenhuis begin 19e eeuw weer in Nederland kwam wist niemand meer de oorspronkelijke tekst van het Wilhelmus en was het eigenlijk verworden tot een volksliedje. Maar er was wel behoefte aan een volkslied en er werd een prijsvraag uitgeschreven. Geen enkele tekst voor het Wilhelmus sloeg aan (ook doordat de Nederlanden waren verdeeld in de Zuidelijke Nederlanden, katholiek, en de Noordelijke Nederlanden, protestant en over dit soort zaken altijd onenigheid hadden) en toen koos men Wien Neêrlands bloed... Eind 19e eeuw ontdekte men de oorspronkelijke tekst van het Wilhelmus weer, hij werd bewerkt en opgenomen in een muziekprogramma (de Valeriusliederen van de Oostenrijkse componist Kremser). Prinses Wilhelmina liet tijdens haar inauguratie niet Wien Neêrlands bloed... spelen, maar deze nieuwe versie van het Wilhelmus.
Wilhelmina mocht begin 20e eeuw kiezen uit drie versies van het Wilhelmus en zij en de ministerraad kozen voor de versie die we nu kennen (dus van Kremser).
Het lied heeft 15 coupletten en is een zogenaamd acrostichon: de eerste letters van de coupletten vormen de naam WILLEM VAN NAZZOV (Oud-Nederlandse spelling). Wij zingen eigenlijk alleen nog maar het eerste en het zesde couplet, het zesde couplet was tijdens WO II erg in trek.
Het Wilhelmus was in mijn jeugd met ouders uit de oorlog een bijzonder boeiend onderwerp thuis, vandaar dat ik er veel van weet.
Maar je kunt natuurlijk even googelen op volkslied ofzo, dan lees je er alles over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat was: Wien Neêrlands bloed, gecomponeerd door Johann Wilhelm Wilms (1772-1847) op een gedicht van Hendrik Tollens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je ook toevallig waarom die keuze is gemaakt?
Het zou eerst het Friese volkslied worden.