Is het leger van Nederland sterk?

Gaat het meer om troepensterkte of technologie? Hoe staat Nederland hier in, en is het militair gezien belangrijk voor de NAVO?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (2)

Ik zou zeggen van niet. En wel om de reden dat het Nederlandse leger zelf vorig jaar klaagde over een dreigend tekort aan materieel, met name een tekort aan kogels; een feit dat het nieuws haalde doordat beweerd werd dat soldaten bij militaire oefeningen maar niet meer moesten schieten, maar 'pang-pang' moesten roepen (bron 1).
Dit jaar heeft de NAVO nog aangegeven dat Nederland te weinig doet aan haar defensiebudget. Dit liep structureel achter t.o.v. andere NAVO-landen (bron 2), wat betekent dat andere NAVO-landen een grotere bijdrage moeten leveren.
Er is onderzoek geweest naar de sterkte van verschillende legers wereldwijd, op basis van enkele tientallen indicatoren. Op deze lijst scoort Nederland niet hoog, het komt in ieder geval zeker niet voor op de lijst met 55 sterkste landen (bron 3).
Dus nee, de afgelopen tientallen jaren is er zoveel bezuinigd op defensie (er is om die reden ook veel materieel verkocht) dat dit Nederlands militaire positie beduidend zwakker heeft gemaakt.

Voor de NAVO is het overigens nog wel van belang dat Nederland luchtsteun verleent bij speciale missies. Zo heeft Nederland o.a. 6 F16's gestuurd om steun te verlenen bij het bombarderen van IS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat Nederland een relatief klein land is, is technologie en materiaal belangrijker dan aantal. Maar ook dan schiet Nederland ferm tekort. Om te beginnen moet Nederland zijn materiaal aankopen in het buitenland. Hierdoor is Nederland voor een deel afhankelijk van de goodwill van andere landen (zelfs België heeft zijn eigen wapenfabrieken). Daarnaast heeft Nederland te weinig geld om alles wat nodig is om een modern leger aan te kopen. Zo heeft Nederland haar tanks moeten verkopen en hebben we een van de zware infanteriebrigades moeten omvormen tot een brigade lichte infanterie en hebben we geen echt volwaardige para of luchtmobiele eenheden meer. We hebben wel de mariniers en de commando's en delen we de luchtmobiele brigade met Duitsland. Hierdoor zijn we voor een deel afhankelijk van Duitsland en België (die wel para's heeft). Alleen de marine is nog redelijk modern en zelfvoorzienend, maar zeker niet beter dan de andere marines. De nieuwste schepen van de marine zijn bv. grote patrouilleschepen, terwijl we eigenlijk korvetten nodig hebben. Op het vlak van inlichtingen en opleidingen zijn we ook voor een deel afhankelijk van de NAVO en de VS. Zo worden toekomstige straaljagerpiloten opgeleid in de VS en heeft Nederland slechts enkele inlichtingendiensten (slechts 1 militaire) terwijl de VS er meer dan 10 heeft. Ook merk ik dat Nederland de efficiëntie van reservetroepen niet begrijpt. Zij zijn goedkoop en kunnen een leger van grote verdubbelen (zelfs al is het alleen maar voor het uitvoeren van ondersteunende en logistieke taken). In de VS is de kustwacht bewapend met zware kanonnen en bestaat 40% van het Amerikaanse leger uit reservetroepen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Opmerking: in vergelijking met de buurlanden is ons leger niet slecht. Andere Europese landen verkleinen ook hun legers. Maar zij zijn minder afhankelijk van andere landen. Kijk naar de samenwerking tussen Nederland en Duitsland. Als ze het niet eens zijn met elkaar over een bepaalde (multinationale) eenheid, wie zal er gelijk hebben? Nederland die kleiner is en de Duitse wapenfabrieken en faciliteiten en materieel nodig heeft? Alleen binnen de Benelux staat Nederland sterk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let wel dat het merendeel aan werkzaamheden van de amerikaanse inlichtendiensten is om met name de andere inlichtingendiensten te controleren...!