hoe voorkom ik identiteitsfraude?

Een, overigens niet malafide, organisatie vraagt mij om een (digitale) kopie van een identiteitsbewijs, door middel van een digitale foto, of een scan. Ik wil voorkom dat ik het slachtoffer wordt van identiteitsfraude.

In het bericht staat:
Zorg dat uw naam, geboortedatum, foto en de geldigheidsdatum van het document duidelijk zichtbaar zijn. Andere gegevens mag u eventueel onleesbaar maken.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2013/01/10/laat-u-niet-zomaar-kopieren-voorkom-fraude-met-een-kopie-van-uw-identiteitsbewijs

Op bovenstaande site kan in vinden dat ik in ieder geval mijn BSN onleesbaar moet maken, dat zal ik sowieso doen.

Is dat dan voldoende?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Ivana
8 jaar geleden
Draai zelf een copy, zet er een kruis door en maak de voor hen niet belangrijke zaken onleesbaar. Dan maak je een foto en kan je het opsturen.

Het beste antwoord

Wanneer je een kopie van je paspoort verstuurt en je BSN nr. is niet van belang, vergeet dan niet het BSN nr. óók onderaan, waar je allemaal <<<<<<< ziet staan,door te strepen. Een kruis door je pasfoto voorkomt dat ze je foto kunnen hergebruiken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kruis is een goed idee!

Andere antwoorden (2)

Met de app KopieID van de Rijksoverheid kan je veilig een kopie van je ID maken.
De app is te vinden in de App Store en in Google Play.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou nog iets doen, wat ook wel eens geadviseerd wordt: met duidelijke letters op de kopie schrijven voor welke instantie deze is gemaakt.

BSN-nummer doorstrepen is altijd goed behalve natuurlijk als dit nummer van wezenlijke betekenis is voor een wettelijk doel waarvoor de kopie moet worden afgegeven.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
OK, bedankt.