klopt het dat Tom Paine al voor Lincoln de formule: democratie als regering van, door en voor het volk heeft gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thomas Paine verdedigde deze formule in zijn boek The Rights of Man (1791)

Antwoorden (1)

Thomas Paine (1737-1809) was niet alleen een Britse activist en een Internationaal revolutionair maar ook een vooruitziende denker tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog (1775-1783) en de belangrijkste voorvechter van de democratische geest van de individuele rechten, godsdienstvrijheid en sociale rechtvaardigheid. Hij verdedigt in zijn pamflet The Rights of Man, 'De mensenrechten' (1791) het standpunt dat de macht nooit geconcentreerd mag worden in één individu of klasse. Hij stelt dat een volksopstand is toegestaan wanneer een overheid niet de
natuurlijke rechten van de mensen beschermd. Hij was een van de eersten om vertegenwoordiging of representativiteit te koppelen aan democratie. Een vertegenwoordigde democratie waarbij de bevolking een aantal vertegenwoordigers kiest die het bestuur uitvoeren.
(Een bestuur van het volk, voor het volk en door het volk).
“The original simple democracy … is incapable of extension, not from its principle , but from the inconvenience of its form. Simply democracy was society governing itself without the aid of secondary means. By engrafting representation upon democracy, we arrive at a system of government capable of embracing and confiderating all te various interests and every extent of territory and populations”.

Abraham Lincoln, was een groot bewonderaar van Thomas Paine. Hij bekende tegen goede vrienden: “I never tire of reading Thomas Paine.” Ik word nooit moe om de visie van Tom Paine te lezen.
Op het kerkhof te Gettysburg op 19 november 1863 ter gelegenheid van de wijding van het graf van de 7.863 Amerikanen die gesneuveld waren bij de Slag van Gettysburg sluit Abraham Lincoln zijn korte rede af met de woorden:
“that the nation, shall have a new birth of freedom, and that government of the people, by the people, for the people, shall not perish from the earth”. - dat in deze natie, een nieuwe vrijheid zal opleven; en dat een regering van het volk, door het volk, voor het volk, niet van de aarde zal verdwijnen.
Abraham Lincoln refereert hier duidelijk, al zegt hij het in andere bewoordingen, aan hetgeen Thomas Paine in zijn boek de Rights of Man verdedigd.

Toegevoegd na 25 minuten:
Zie ook het boek:
de Kleermakers en de Keizer, hdst8 blz 328 (Carl Devos)