Nederland heeft een indirecte democratie.

Een indirecte democratie is een regeringsvorm waarbij de bevolking een aantal vertegenwoordigers kiest die het bestuur uitvoeren.
De indirecte democratie is hierdoor onderscheiden van de directe, waarin leden van de bevolking zelf politieke besluiten nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vormen van indirecte of representatieve democratieën zijn:
- parlementair systeem
- presidentieel systeem of semi-presidentieel systeem
- constitutioneel systeem
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ En als men voor alles en nog wat een referendum gaat houden ,wordt het langzamerhand een directe democratie (geregeerd worden door de massa).
Edraket
8 jaar geleden
"Massa" klinkt vrij negatief.
De romeinen zeiden reeds:
"Wie zijn stem weggeeft wordt een slaaf"
En als je je stem weggeeft aan beroepspolitici ben je pas echt verloren.
Hun carrière binnen de politieke partij is veel belangrijker, dan de kiezer voor wie ze zouden moeten opkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Massa mag negatief klinken, maar de mening van de massa is ook maar zelden de juiste.
Ongeacht hoe men over het functioneren van politici denkt, een feit is dat de Nederlandse regeringsvorm een parlementaire democratie is.
Wanneer men aan de vorm gaat sleutelen moet je het een andere naam geven.
Edraket
8 jaar geleden
Of de mening van de massa juist is of niet, is niet relevant.
Democratie is democratie.
Je kunt niet enkel voor democratie zijn, als de uitkomst bevalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is juist wel relevant of je wenst te kiezen voor een parlementaire democratie of een absolute democratie.