in Frankrijk geldt nu de noodtoestand. in welk(e) opzicht(en) verschilt dit met een uitgeroepen noodtoestand in Nederland?

als je in Frankrijk bent, merk je er namelijk helemaal niets van

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de noodtoestand is uitgeroepen, gelden verschillende wetten niet meer of gedeeltelijk. Zo kan het zijn dat de politie meer bevoegdheden krijgt om mensen op te pakken of gebouwen of voertuigen te doorzoeken. Dat jij daar niets van merkt in Frankrijk is niet vreemd als je geen staatsgevaarlijke activiteiten onderneemt. Dat bepaalde wetgeving ter bescherming van de burger niet meer van kracht is, merk je (als het goed is) niet als gewone burger.

Er is vrijwel geen verschil tussen de noodtoestand in Nederland en in Frankrijk. Wat wel kan verschillen is welke wetgeving wordt opgeschort, afhankelijk van de dreiging.