Waren er in de jaren '70 plannen voor 26 provincies?

Het boek wat ik lees impliceert dat namelijk. Ik kan alleen niets vinden over herindelingen toentertijd.

Toegevoegd na 20 minuten:
Enkele citaten:
"Het voorstel dat hij in 1972 deed, kwam neer op de organisatie van een politie die conform de plannen van de herindeling van de provincies, zou bestaan uit 26 korpsen en enkele centrale diensten, onder meer voor (...)."

"De tweede statie was de toezegging door de ministers A. van Agt en W. de Gaay Fortman in 1975 dat er inderdaad een politie zou komen, die gedecentralseerd was op het niveau van de (toekomstige) 26 provincies, maar dat noch zou (...)."

"(...) maar dat deze wet pas zou worden ingevoerd op het moment dat de provincies nieuwe stijl zouden functioneren."

"Veelvuldig werd de vraag gesteld of het niet mogelijk, en zelfs noodzakelijk was om de herinrichting van de politie los te koppelen van de bestuurlijke herindeling van het land."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over welk boek heb je het?
Wat heb je zelf al geprbeerd te vinden?
Lijkt mij een interressant onderwerp, ik ben benieuwd naar jouw reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedaan;)

Het beste antwoord

Nee, naar mijn beste weten zijn daar nooit plannen voor geweest. Integendeel, men spreekt al geruime tijd over de vorming van één Randstad-provincie, maar dat plan wil uiteraard niet vlotten met de ambtenaren die liever op hun stoel willen blijven zitten.

Toegevoegd na 15 minuten:
JA! Nu dat je je bron noemt is daar wat over te vinden.
Het was een 'scheet' van de Gaay Fortman in 1976. Het gedachtenspinsel heeft kort bestaan.

"Diende in 1976 wetsvoorstellen in over de verdeling van Nederland in 24 provincies en over verschuiving van rijkstaken naar provincies (Wet Reorganisatie Binnenlands Bestuur); deze voorstellen werden later ingetrokken"