Is er nog een land dat je zou kunnen bestempelen als een echte socialistische staat?

In Nederland heb je natuurlijk de SP en de PvdA die bekendstaan als socialistisch, maar dit is door coalitievorming nooit een socialistische staat geweest. Is die er ergens ter wereld wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De Sowjet Unie bestaat niet meer. Landen die je tegenwoordig nog als socialistisch kunt bestempelen zijn Noord Korea en Venezuela.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel, aan die landen had ik even niet gedacht.

Andere antwoorden (2)

Landen met een communistisch systeem zien zichzelf als socialistisch. Denk aan de oude USSR: de unie van socialistische sovjet republieken.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marx en Stalin noemden het socialisme een tussenstap naar het communisme. Ludwig van Mises schreef:
"Socialism is a social system based on public control of the means of production and full management of all processes of production and distribution by a central planning authority."
"In this regard it is equal to communism. But it differs from communism in so far as there is no equality of the portions allotted to each individual for his own consumption." Ergo, er is nooit een communistisch land geweest omdat ze nooit het stadium van socialisme zijn ontgroeid?
Ja, Cuba is sinds 1959 een socialistische staat en is dat nu nog steeds.
Antoni