Klopt het wat ze zeggen dat als je niet gaat stemmen dat je stem naar de kleinste partij gaat?

Je stemt niet! Dus waarom dan naar de kleinste partij? Snap het niet die verhalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Eerst kijken ze naar het totale aantal stemmen dat uitgebracht werd. Even een voorbeeld: stel dat er 1500 stemmen zijn uitgebracht. Er zijn 150 zetels dus als je 10 stemmen hebt dan heb je een zetel.

Stel nu dat er minder mensen gaan stemmen, bijv 1350. Dan krijg je bij 9 stemmen al een zetel.

Kleine partijen zullen dus eerder kans hebben op toch net een zetel als er minder mensen zullen stemmen. Ook al omdat kiezers die twijfelen tussen wel of niet gaan niet de stemmers op de hele kleine partijen zijn: dat zijn vaak juist wel de stemmers die zeker gaan omdat ze al weten dat elke stem er één is om tenminste 1 zetel te krijgen voor hun kleine partij. Niet stemmers zijn dus vaak niet de mensen die maar overwegen om op kleine partijen te gaan stemmen.

Natuurlijk is dat geen exacte wiskunde, er is nog een ingewikkelde verdeling van reststemmen (per partij te weinig stemmen voor nog een extra zetel maar ja er is nog 1 zetel over: wie krijgt die dan).

Toegevoegd na 3 minuten:
Even voor de duidelijkheid: jouw stem gaat dus absoluut niet naar een kleine partij. Kleine partijen hebben alleen VOORDEEL van niet-stemmers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Kleine partijen hebben dus wel voordeel van een niet kiezer pelle dat was dus ook de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee de vraag was: "Klopt het wat ze zeggen dat als je niet gaat stemmen dat je stem naar de kleinste partij gaat?" Je stem gaat niet automatisch naar de kleinste partij maar kleine partijen hebben voordeel aan veel mensen die niet stemmen., De vraag was niet of kleine partijen voordeel hebben aan niet stemmers toch? Dat zie je ook al aan het eerste antwoord die letterlijk ingaat op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dat antwoord is alweer weg ;) RonRon: serieus waar is mijn antwoord verkeerd?
ronron1212
11 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: jouw stem gaat dus absoluut niet naar een kleine partij. Kleine partijen hebben alleen VOORDEEL van niet-stemmers! dat zeg je toch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is pure bullshit dat een kleine partij meer voordeel heeft: een grote partij krijgt immers ook sneller zetels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waar zeg ik nu dat kleine partijen geen voordeel hebben ronron? Ik snap werkelijk niets van wat je nu bedoelt te zeggen. 5blabla5: voor kleine partijen gaat het om wel of niet in de kamer, dat is bij grote partijen geen issue dus daarom heeft het voor hun meer voordeel. Waarschijnlijk ook door dat restzetel gebeuren.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle dit zeg je Kleine partijen hebben alleen VOORDEEL van niet-stemmers! en het gaat om niet stemmers in de vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt het steeds herhalen maar ik snap nog steeds niet wat daar fout aan is. Ik zei: "Even voor de duidelijkheid: jouw stem gaat dus absoluut niet naar een kleine partij. Kleine partijen hebben alleen VOORDEEL van niet-stemmers!" Je stem gaat daar niet rechtstreeks naar toe. (punt).
Maar een kleine partij heeft wel een voordeel als er veel mensen niet stemmen. Nogmaals: wat is hier nu fout aan?
ronron1212
11 jaar geleden
In de toevoeging van je zelf zeg je
Kleine partijen hebben alleen VOORDEEL van niet-stemmers! De vraag gaat dus ook over niet stemmers.
Jou toeving kleine partijen hebben voordeel van niet-stemmers. antwoord is dus in dit geval ja ze hebben voordeel bij niet-stemmers
paulos
11 jaar geleden
Je redenering klopt niet omdat je er van uit gaat dan bij minder stemmers er wel evenveel mensen op de kleine partij stemmen. Indien de verhoudingen gelijk blijven, dan blijft ook de zetelverdeling gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paulos: dat komt omdat stemmers op kleine partijen veel overtuigder zijn van hun stem. Mensen die er toch al niet zo mee bezig zijn stemmen niet of op een bekende partij. SGP stemmers zullen het niet opeens laten afweten bijv die zijn zo overtuigd van hun partij dat ze JUIST gaan stemmen! Zwevers tussen VVD en PVV of tussen SP en PVDA maakt het allemaal wat minder uit.
In het boek ''Politiek voor dummies'' zegt men het volgende hierover: "Blancostemmers hebben evenveel invloed als niet gaan stemmen. Op de verdeling van de zetels heeft niet of blanco stemmen geen invloed. De zetels worden alleen verdeeld op basis van stemmen die op een bepaalde partij zijn uitgebracht."

Oftewel, op uw vraag is het antwoord dus nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viridiflavus bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viridiflavus, totaal onjuist http://www.kiesraad.nl/faq/heeft-een-blanco-stem-invloed-op-de-zetelverdeling restzetels worden gewoon met het hoogste getal achter de komma verdeeld, dit kan net zo goed een kleine partij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor dit geheel correcte antwoord.
Viridiflavus: Ga je schamen. Je kraamt onzin uit.
Nee dat is totale onzin.

http://www.kiesraad.nl/faq/heeft-een-blanco-stem-invloed-op-de-zetelverdeling :

Het uitbrengen van een blanco stem heeft, net als niet-stemmen, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Voor de berekening van de uitslag en de kiesdeler/kiesdrempel worden uitsluitend de op de kandidaten uitgebrachte stemmen geteld. Het is dus een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst: het aantal mensen dat naar het stembureau is gekomen om te stemmen.

(De rest is allemaal getheoretiseer over wat voor soort stemmer er wel of niet zouden stemmen, maar heeft niks met de daadwerkelijke telling van doen.)

Daarnaast zou als wat jij zegt waar is de kleinste partij opeens een van de grootste worden als ze alle niet/blanco stemmen zouden krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een +