Ja, want de dienstplicht in Nederland is niet afgeschaft, maar de opkomstplicht, de plicht te verschijnen bij een kazerne wanneer men hiertoe wordt opgeroepen, is opgeschort.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienstplicht staat hierover:

"Opschorting

In Nederland is sinds 1 mei 1997 de opkomstplicht officieel opgeschort. De Tweede Kamer heeft in mei 1993, bij aanvaarding van de Prioriteitennota, ingestemd met opschorting van de opkomstplicht. Sinds 22 augustus 1996 werden er al geen nieuwe dienstplichtigen meer opgeroepen. De opschorting wil zeggen dat burgers geen militaire dienst hoeven te vervullen zolang de veiligheidssituatie dat niet vereist. Het Nederlandse leger bestaat sindsdien volledig uit (vrijwillige) beroepsmilitairen. Wel krijgt iedere mannelijke staatsburger een dienstplichtbrief waarin wordt verteld dat hij is ingeschreven, maar niet opkomstplichtig is. De dienstplicht is dus niet afgeschaft, alleen de opkomstplicht is opgeschort. De Kaderwet dienstplicht regelt dat opschorting en beëindiging daarvan bij Koninklijk Besluit wordt geregeld, maar dat wordt ingetrokken als de Staten-Generaal bezwaar maakt."

Met name de zin "De opschorting wil zeggen dat burgers geen militaire dienst hoeven te vervullen zolang de veiligheidssituatie dat niet vereist." is voor het antwoord op jouw vraag van belang: zolang de veiligheidssituatie dat niet vereist, hoeven burgers geen militaire dienstplicht te vervullen. In het geval van het uitbreken van een derde wererldoorlog zal het uitvoeren van de dienstplicht waarschijnlijk wel weer noodzakelijk worden. Dan zal de opschorting van de opkomstplicht worden opgeheven.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als we ons leger eerst nog moeten leren oorlog voeren op het moment dat de oorlog uitbreekt winnen we hem vast niet....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onze minister president M. Rutte heeft nota bene geschiedenis gestudeerd en is afgestudeerd in Leiden.
Vorige eeuw was er eens oorlog in Nederland en de vijand walste zo over ons heen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En onze minister van defensie heeft een secretaresse opleiding ("Schoevers") ;-)
Antoni
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, het lijkt mij dat de soldaten van ons beroepsleger over het algemeen beter gemotiveerd zijn dan dienstplichtigen. Bij dreiging van een nieuwe oorlog kunnen we weer dienstplichtigen gaan inzettten.
Computoon
8 jaar geleden
Dan zullen er eerst opnieuw dienstplichtigen moeten worden opgeleid en dat kost minstens enkele maanden. Je moet de oorlog dus 'zien aankomen'. De infrastructuur om duizenden dienstplichtien op te leiden is op dit moment echter niet meer aanwezig; veel kazernes zijn afgestoten. Ook moet er voldoende uitrusting aanwezig zijn voor al die dienstplichtigen. (Volgens mij is er bij de opschorting van de opkomstplicht een hoop naar de dump gegaan.) Verder zal er een nieuw opleidingsprogramma bedacht moeten worden dat aansluit op de 'moderne manier' van oorlogsvoering. Een schuttersput graven op de Veluwe met een pionierschop is niet meer van deze tijd.