Hoe komt de politie achter persoonsgegevens etc?

Dus waar je woont, wie je bent, welke auto van jou is enzovoorts. Waar halen ze die informatie vandaan? En hoe komt die informatie daar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al een keer bent aangehouden door de politie schrijven ze dat allemaal op hun pc
Je gegevens enz dus dan kunnen ze weten wie je bent voor de volgende keer b

Het beste antwoord

Als de politie wil weten wie je bent (om wat voor reden dan ook), dan vragen ze om een legitimatiebewijs. Dit kan een paspoort, id-kaart of rijbewijs zijn. Daarop staat je burger service nummer. Dit is een persoonlijk nummer waar al je officiële persoonlijke gegevens aan gekoppeld zijn.
Zo moet je bij inschrijven bij de gemeente je bsn overleggen, welke dan aan je nieuwe adres wordt gekoppeld. Ook bij het kopen van een auto wordt het kenteken van die auto en jouw bsn aan elkaar gekoppeld.
Aangezien de politie tot al die zaken toegang heeft, kunnen ze vrij snel al jou gegevens bij elkaar vinden.
Uiteraard mogen ze dit alleen doen als daar noodzaak toe is, bv bij een controle of als je iets verdachts doet.
Kun je je niet legitimeren, dan nemen ze je mee naar het bureau tot er iemand komt die jou wel kan identificeren of jouw id-kaart oid kan overleggen. Daarvoor mag je uiteraard iemand bellen.
Heb je dus geen legitimatie bij je, dan heeft het weinig zin om een fake naam op te geven, want daar komen ze toch wel achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Aan de hand van je burgerservice nummer welke gekoppeld is aan je rijbewijs en die weer aan je nummerplaat van de auto, motor of bromfiets/snorfiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland zijn een aantal registraties waarin informatie over personen en objecten zoals onroerendgoed en voertuigen is vastgelegd. Via dat netwerk kan de politie informatie achterhalen. Op basis van het kenteken van een auto kan achterhaald worden van wie deze is. In het GBA (gemeentelijke basisadministratie) ligt dan weer vast waar iemand woont.

Grote organisaties zoals UWV en bijvoorbeeld ziektekostenverzekeraars hebben ook veel informatie welke voor de politie toegankelijk is. Hier zit vaak wel privacy bescherming op wat betekent dat de politie een goede reder moet hebben voordat xe toegang krijgen, vaak via een rechter commissaris.

Daarnaast heeft de politie ook nog eigen registers met informatie over criminelen e.d. Vrijwel alles wordt tegenwoordig met computers ontsloten, wat het vrij eenvoudig maakt om informatie te achterhalen.