Wie is de concurrent van de gemeenten?

En door welk middel maakt dit een concurrent? Ik heb al wel gevonden dat de gemeenten elkaars concurrent zijn. Maar waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (5)

Door minder lokale belastingen te vragen. Hoe meer mensen in een stad des te beter voor de economie van die stad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een stad vol zit met inkomensloze helpt het niet als er nog meer mensen bijkomen zonder inkomen.
Gemeenten zijn elkaars concurrent als de ene gemeente aantrekkelijker is om in te wonen of je bedrijf in te vestigen dan de ander.

Een gemeente kan zichzelf aantrekkelijk maken door lage gemeentelijke belastingen te heffen of door een hoog voorzieningenniveau (dat wil zeggen: winkels, uitgaan, zorglocaties etc. maar ook goede bedrijventerreinen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet denken aan bedrijven die taken van de gemeente overnemen, zoals projectontwikkelaars die grond van de gemeente opkopen en daar zelf gaan bouwen en aan verdienen. Toch krijgen veel "concurrenten" van de gemeente ook subsidie van de gemeente. Projectontwikkelaars moeten een vergunning indienen, enzovoorts enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is een gemeenten dan uit op winst? Want als ze dat niet zijn dan is een bedrijf toch geen concurrent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Dale over concurrent: iemand die, bedrijf dat een ander probeert te overtreffen.
Wikipedia over concurrentie: de strijd tussen verschillende partijen om schaarse bronnen of een doel te bereiken dat door zijn aard slechts voor enkelen is weggelegd. Daarom kan een gemeente dus een concurrent zijn, maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe je er zelf naar kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar. Er zijn ook wel discussies over het internet en iedereen heeft een ander antwoord. Ik werk zelf op dit moment bij de gemeente en mijn collega's vinden dus dat de gemeente geen concurrentie heeft. Misschien is dit dus een kwestie van meningen verschillen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk het wel. Wel is het gevaarlijk om zo te denken, want als je zegt: We hebben toch geen concurrenten, waarom zou je dan nog je best doen voor je inwoners?
Ik zal jouw vraag iets breder beantwoorden. Gemeenten ondervinden veel concurrentie van het bedrijfsleven, dat graag allerlei activiteiten die nu nog door de lokale overheden worden uitgevoerd wil overnemen. Denk maar eens aan de strijd die de gemeentelijke vervoersbedrijven in de grote steden op dit moment leveren om te voorkomen dat commerciële bedrijven het openbaar vervoer van hun overnemen.

Hetzelfde geldt voor b.v. het ophalen van huisvuil: moet de gemeente dat blijven doen, of kunnen commerciële bedrijven dat goedkoper? Vaak hebben gemeenten dat gevecht al verloren. Zo zijn gemeentelijke nutsbedrijven (energie, water) al geprivatiseerd en werden kabelbedrijven verkocht. Ook het onderhoud van openbaar groen wordt steeds vaker aan particuliere bedrijven uitbesteed.

In veel steden gaat er van alles mis bij de voorbereiding en uitvoering van grootschalige projecten. Denk maar eens aan de uitvoering van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, die een miljard euro duurder werd dan begroot:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn
Maar ook in kleinere steden gaat het vaak mis, zoals in Middelburg:
http://www.pzc.nl/regio/walcheren/9436844/Middelburg-neemt-verlies-bouwput.ece
Commerciële bedrijven staan te popelen om de taken van gemeentelijke projectbureaus over te nemen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met politiek! Elke gemeente heeft een bepaalde politieke kleur. Die politieke kleur komt daar gemeenteraadsverkiezingen. Dat is het moment wanneer een politieke partij de overhand krijgt van een andere politiek partij in verband met een bepaald gemeente. Nu, uiteraard hangt het af van het aantal inwonders,overheidsloontrekkenden, enzovoorts.. Dat ervoor zorgt dat een bepaalde gemeente zo veel geld krijgt. Met dat geld en met de politieke kleur concurreer je tegenover andere gemeentes. Dus, dit heeft eerder met macht te maken. De politieke partij kan dus proberen om bijvoorbeeld de imago van hun gemeente op te krikken door middel van jobaanbiedingen, recreatieve centra, vernieuwingen in verband met het openbaar vervoer. Daartegen tracht een andere gemeente met een andere poltieke kleur erop in te spelen en het proberen BETER te doen. Een spel van reactie en tegenreactie= interactie. Dit noemt men een eigenlijke vorm van oorlog voeren.

De eindresultaat zal zijn oftewel tuimelen de bewoners van die bepaalde gemeente erin die dan zeggen van dat ze op de partij zullen stemmen die de macht heeft in een andere gemeente zit. Dan willen die bepaalde bewoners gewoon meer voor hun gemeente...
1) De gemeente moet een sterke steun hebben van hun bewoners.
2) De gemeente moet een sterke economische beleid realiseren
3) Met die economische beleid ervoor zorgen dat de bewoners trouw blijven voor de politieke partij
en 4) eventueel stemmers aan te lokken in een andere gemeente die dan stemmen voor hun partij in die concurrerende gemeente en daar de overmacht te hebben.

Dit zien we echter niet alledaags. De grootste partijen zijn meestal in bijna elke delen van het land vertegenwoordigt. Die zijn er wel. Ik hoop dat mijn antwoord u kan helpen met deze vraag.