Wat gebeurt er met geld in Zwitserland dat niet opgeeist wordt?

In Zwitserland is al meer dan 100 jaar geld gezet -vaak zelfs enkel op nummerrekening (dus anoniem) - en veelal onopgeeist (denk aan Joden die vermoord zijn, criminelen (inclusief Dictators) maar ook Alzheimer :-)...dus vraag is wie komt dat geld uiteindelijk toe (quasi "stilzwijgend") en hangt daar een bepaalde periode aan vast zo ja hoe lang.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
legt hij Het is weliswaar een thriller en geen non-fiction boek maar als je het moet geloven zijn het die banken die dat geld dan inpikken. Ik heb het over het boek "In het web van de angst" van David Ignatius. Het speelt grotendeels in Zwitserland en hoewel het daar eigenlijk niet om gaat legt hij in datt verhaal heel goed uit hoe die banken te werk gaan met nummerrekeningen. Spannend boek dat ik met veel genoegen heb gelezen in mijn vakantie.

Het beste antwoord

Geld dat niet wordt op geëist zijn slapende rekeningen, die tegoeden kunnen opgezocht worden in de Registers Slapende Tegoeden. Een rekening wordt als slapend beschouwd als er gedurende minstens 5 jaar geen verrichting meer gebeurd is op de rekening en er ondertussen ook geen contact meer geweest is tussen de houder en de financiële instelling. De financiële instellingen en de verzekeringsondernemingen moeten verplicht op zoek gaan naar de mogelijke rechthebbenden en de begunstigden.

Hoewel het lijkt alsof een bankrekening op nummer anonimiteit garandeert, eist de Zwitserse wet dat elke bank de identiteit van zijn klanten kent. In geval van een rekening op nummer kent alleen een kleine groep mensen van de bank de identiteit van de klant.

Bij criminele activiteiten, zoals het verduisteren van geld door corrupte politici hebben Zwitserse banken wel meegewerkt met overheden om het geld terug te storten naar het land in kwestie, zoals gebeurd is met het fortuin van Ferdinand Marcos.

Alle slapende rekeningen van na 1945 zijn bekend gemaakt dit om tegoeden op te sporen van slachtoffers van de Holocaust. Deels is dit terugbetaald aan nabestaanden, deels is “Joodse claim” op Zwitserse banken afgekocht.

Slapende tegoeden vervallen na 20 of 30 jaar (afhankelijk van welk land) aan de staat.
Slapende tegoeden zijn op te sporen via de twee toegevoegde linken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt voor je antwoord Veliko!