Waarom is de relatie van de VS met Israël zo innig?

Hebben de VS b.v. een bepaald belang in dat land ?

SimonV
6 maanden geleden
Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israel%E2%80%93United_States_relations
https://edition.cnn.com/2023/10/11/politics/presidents-israel-cnn/index.html

Het beste antwoord

Daar zijn 2 redenen voor.
- Er zitten veel Joden in de overheid, het bankwezen etc. in de USA.
- Israël is in de wijde omtrekt het absoluut enige democratische land, en de USA ziet het als zijn opdracht om dat te beschermen in de wereld.
Ik weet het, dat moet je met een korrel zout nemen.
Kissinger zei ooit: De VS heeft geen vrienden. De VS heeft belangen.
teusvh
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Ik vind een opmerking ‘veel joden in de overheid en bankwezen’ zeg maar wat bevooroordeeld. Mss is het beter om neutraal te zeggen dat de VS een grote joodse minderheid kent. Het was een bekend gezegde dat er meer joden in New York City wonen dan in Israel (weet niet of dat nog waar is).
tinus1969
7 maanden geleden
Verder, veel christelijke Amerikanen steunen ook Israel, net zoals Israel van oudsher ook veel steun krijgt vanuit bv Nederlandse christenen.
teusvh
7 maanden geleden
Het is inderdaad zo dat er veel Joden in Amerika wonen, maar ze hebben ook onevenredig veel politieke en financiële macht. Dat is een feit wat je gewoon mag benoemen.