Waarom staat je geslacht op je geboorteakte?

Waar is dat gegeven nog voor nodig nu mannen en vrouwen gelijke rechten hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelijke rechten? Tot op zekere hoogte, jij wil vast geen oproep voor een uitstrijkje toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de huisarts en het ziekenhuis m'n geslacht weten lijkt me inderdaad wel handig. ;) Ik vraag me meer af wat het gemeentehuis er nog mee doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waar denk je dat een instantie voor bevolkingsonderzoek zijn gegevens vandaan haalt dan? ( ik denk nl bij de gemeente )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar uit sommige namen kun je het geslacht niet afleiden en het geslacht is toch een belangrijk gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel meer belangrijke gegevens die niet op de geboorteakte staan.

Het beste antwoord

He, wat een leuke vraag eigenlijk......nooit over nagedacht.

Maar behalve dat ze gelijke rechten hebben, zijn mannetjes en vrouwtjes natuurlijk nog steeds ook een heel klein beetje verschillend. Jongens oproepen voor militaire dienst hoeft niet meer, maar meisjes en jongens krijgen bijvoorbeeld nog wel verschillende inentingen bijvoorbeeld.

Reclamebedrijven zijn er ook HEEL blij mee. En het is natuurlijk ook pur voor de statistiek : IEDEREEN wil weten in welk hokje mensen horen , en hoeveel er van elk zijn. En niet alleen de geboortestatistiek ; met dit soort registraties kun je ook bijvoorbeeld kijken hoe de geslachten verdeeld zijn in allerlei scholen, verenigingen, organisaties en bedrijven etc. Voor HEEL veel statistiek is de man/vrouw-verdeling interessant, dus zal de registratie op geslacht gewoon blijven. Alle gelijke rechten ten spijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reclamebedrijven hebben geen toegang tot het gemeentelijk register hoop ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet rechtstreeks ; het gaat me meer om het uberhaupt registreren van het geslacht in diverse databases.

Andere antwoorden (3)

Als er oorlog komt, en die kans moet je nooit uitsluiten, dan worden de mannen in bepaalde leeftijdscategorieën opgeroepen voor de strijd.

De vrouwen blijven achter voor de aanvoer van nieuwe soldaten; je weet nooit hoe lang een oorlog duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waarheid is keihard.
Gelijke rechten (op papier, in de praktijk is dat nog lang niet zo) zijn niet hetzelfde als gelijk zijn.
Hoeveel mannen ken je met baarmoederhalskanker? En hoeveel vrouwen met prostaatkanker?
Los van de effecten op puur fysieke aspecten zijn er ook altijd nog psychologische verschillen.
En de overheid wil altijd graag zoveel mogelijk vastgelegd zien: naam, geboortedatum, geslacht, vingerafdruk, liefst ook DNA... In verband met statistieken (bijvoorbeeld wat seksespecifieke aandoeningen betreft), maar ook in verband met de wetenschap is het nuttig: hoe komt het dat vrouwen gemiddeld ouder worden dan mannen? Dat kun je misschien uitzoeken, maar dan moet je wel eerst vastgesteld hebben dat dat zo is, en dat kan alleen als je weet hoe de geslachtsverdeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht altijd dat die gegevens uit medisch onderzoek kwamen, uit medische dossiers ipv geboorteakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult statistische gegevens moeten hebben, en dat an alleen als die gegevens bijgehouden worden.
Op je geboorteakte staan alle belangrijke kenmerken van de baby, waaronder het geslacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is feitelijk: waarom wordt dit als belangrijk kenmerk gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de meeste mensen is het geslacht van een persoon van belang. Kijk maar eens naar een contactadvertentie of een opsporingsbericht. Kennelijk vindt de vraagsteller dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. Dat betekent echter niet dat het geslacht niet van belang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, dat zei ik ook al. Het zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In andere tijden/landen stond ook ras en religie op die eerste registratie bij de overheid. Dat was belangrijk omdat sommige wetten onderscheid maakten daarnaar; zonder die kennis kon de wet niet gehandhaafd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de geboorteakte staat verder alleen maar geboortedatum/plaats, voor/achternaam en wie je ouders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het. Ik zie er een paar per week. Vroeger ook het beroep van de ouders.