Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe regel ik een id-kaart voor mijn zoon die 15 jaar is ?

Hallo
Ik ben een pool en mijn zoon ook.wij zijn 6 jaar geleden verhuist naar Nederland.mijn zoon spreekt perfect Nederlands en zit op school etc.steeds vaker hoort hij verhalen van : ik ben aangehouden door politie en ze wouden mijn id kaart zien.mijn zoon wil dus ook een id-kaart maar waar moet ik naar toe om dat te regelen ?
Dus mijn zoon is 15 jaar oud en woont 6 jaar in Nederland

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan pas als je niet meer een verblijfsvergunning hebt maar een paspoort. Bij de gemeente kun je die aanvragen
Computoon
9 jaar geleden
Polen is lid van de EU. Een verblijfsvergunning is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
o ja, vergeten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij het gemeentehuis een id kaart aanvragen en bij de fotograaf een foto laten maken die je dan in de id kaart plakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jessevermeulen, als de zoon de Poolse nationaliteit heeft, wat aannemelijk is, dan zal dat niet gaan in een Nederlandse gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, je kunt het beste even naar het gemeentehuis van uw gemeente gaan. Daar hebben ze in ieder geval informatie over id-kaarten en dergelijke.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit is niet mogelijk. Om in Nederland een ID-kaart te kunnen aanvragen moet je de Nederlandse nationaliteit hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
In Nederland hebben we echter voor iedereen van 14 jaar en ouder de identificatieplicht. Dat moet gebeuren met een bewijs dat hiervoor geldig is en zou dus een Pools paspoort moeten zijn of -als die bestaat- de Poolse versie van de identiteitskaart.

Toegevoegd na 11 minuten:
In een reactie op mijn antwoord lees ik dat je voor de Poolse variant bij de Poolse ambassade terecht kunt.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een Poolse ID kaart kan je Pool wel aanvragen, bij de ambassade kan hij dat doen.
Dat lijkt me afhankelijk van je nationaliteit, is die nog Pools? Dan vermoed ik, ik weet het niet zeker, in Polen of bij de ambassade. Meestal kan je ook een ID kaart aanvragen bij de ambassade. Ik vermoed dat Polen er wel een heeft in Den Haag. De Poolse regels voor het uitgeven van een ID zal je dan moeten volgen. In principe accepteren ze een dergelijk ID hier ook gewoon (een ID heeft overigens soms (dat mag het uitgevende land zelf bepalen) niet de status van reisdocument, maar met een Pools ID zal dat vermoed ik weinig problemen geven). Een paspoort wordt ook geaccepteerd voor de identificatieplicht,dus dat kan hij eventueel ook meenemen voor het geval hij staande wordt gehouden.

Heeft je zoon de Nederlandse nationaliteit? Dan gewoon bij de gemeente waarin je woont.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding