Waarom wordt er in Nederland "geen" minuut stilte gehouden voor de Russische vliegramp van Sinai?

Bij de ramp waren 224 mensen omgekomen en er wordt gespeculeerd dat dit met opzet is gebeurd door IS. Vergelijkbaar met de MH-17 ramp.
Voor Parijs was er gisteren wel internationaal een minuut stilte. Hier zijn minder mensen omgekomen, maar het nieuws wordt hier meer door getroffen. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om dezelfde reden dat we niet wekelijks een minuut stilte houden voor alle slachtoffers in Syrië, et cetera: het is voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show.
Etnocentrisme dus.
Cryofiel
8 jaar geleden
Inderdaad etnocentrisme. Het ging om een vliegtuig met voornamelijk Russen (dus niet "de onzen") dat werd neergehaald boven een gebied dat niets met "ons" te maken heeft. Het kwam toch in het nieuws omdat het een grotere ramp was en omdat er ook Nederlanders naar Egypte reizen. Zouden er geen Nederlanders reizen naar het gebied waar het vliegtuig vandaan kwam, dan zou het niet zo in het nieuws zijn gekomen. Parijs daarentegen is "ons soort stad", die zich "in ons gebied" bevindt, en waar "ons soort mensen" woont. Iets vergelijkbaars had zomaar in Amsterdam, Den Haag of Utrecht kunnen gebeuren. Dus dat is veel, veel erger - althans, etnocentrisch gezien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja en al die vrouwen die door is worden misbruikt en dan vermoord al die moorden . Maar dit spreekt meer aan in de sfeer van dit had mij ook kunnen overkomen . Die situatie met dat vliegtuig kwam als een ongeluk eerst binnen . Regering's leiders brachten allemaal hun condoleances over aan Poetin en stelde hun inlichting dienst gegevens aan Rusland ter beschikking . Poetin zelf bleef toen opmerkelijk rustig hij zei iets v eerst de onderzoek resultaten af wachten . Geen voorbarige conclusies . Dus het kwam heel gefaseerd binnen . Ik en wij allemaal vinden het erg dat vakantie gangers zo worden vermoord . Maar ergens speelt toch mee hoe de Russen hun betrokkenheid bij de ramp boven Oekraïne proberen te verdoezelen . Niemand spreekt het uit maar toch ?! Mogelijk dat Rusland nu wel op een draconische manier wraak neemt ! Het momentum heeft hem zelfs de ruimte om Syrië met grondtroepen in te vallen . En dan eindelijk de Russische droom werkelijkheid te laten worden nog een vrije ijsvrije haven aan de Middellandse zee . OnthoudRussen schaken goed ! In de jaren na de val Vd muur lagen de kaarten anders en toen hebben de Amerikanen hun satelliet landen ingepikt . Tja het kan verkeren .

Het beste antwoord

In media-land wordt een soort 'formule' gehanteerd om te zien hoe 'nieuwswaardig' een ramp is. Die formule is ook toepasbaar op de betrokkenheid die de gemiddelde Nederlander met een ramp voelt.

Die formule is: Afstand X Aantal Nederlanders / frequentie

Dus hoe verder weg, hoe minder betrokken Nederlanders en hoe vaker een ramp voorkomt hoe minder interessant deze is.

Wanneer het ook nog een land betreft waar 'we' geen vriendjes mee zijn (lees: het betreft hier een vliegtuig uit het land van Poetin en Poetin doet boos naar het Westen) dan is de binding die het nederlandse volk aanmerkelijk minder.

Parijs is veel dichterbij, veel Nederlanders zijn er wel eens geweest of waren er zelfs aanwezig tijdens de aanslagen. Bovendien zijn de aanslagen opgeëist door IS die ook ons bedreigt. Dan komt het plots heel dichtbij.

Wanneer het plots zó dichtbij komt willen we zelf laten zien dat we ons ook werkelijk betrokken voelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En bij Rusland / Egypte werkt dat dus andersom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties en antwoorden.