hoe heet de wet waarbij de brieven die de soldaten op de fronten stuurde konden worden gecontrolleerd?

ik ben op zoek naar de naam van de wet en niet de dora wet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is omschrijving wat je met de dora wet bedoelt?
Op 8 augustus 1914, vier dagen na het begin van de Grote Oorlog (de WOI werd in de UK de defence of the resalm act (Dora) van kracht.
Er heerste een paranoïde sfeer, vooral kunstenaars werden verdacht. Iedereen en in het bijzonder kunstenaars werden verdacht van spionage. Het was voortaan verboden om buiten te schilderen en te tekenen.
http://www.scientias.nl/kunst-een-gevaar-tijdens-oorlog/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van welk land wil je dat weten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat maakt niet uit,dan had ik het wel gevraagd.@Pedro
Voorbeelden:
1. Engelse Militaire censuurwet - military censorship
2. Franse censuurwet – censure militaire
3. Duitse censuurwet - Miltärzensor
4. Italië - censura militare
5. Spanje en Portugal – censura militar
6. Polen - cenzura wojskową
7. Rusland - военная цензура

Antwoorden (1)

Die heten de Censuurwetten.
De militaire censor controleert brieven van soldaten naar het thuisfront, om te voorkomen dat geheime informatie openbaar wordt en/of bij de vijand terecht komt. Zo mag een militair vaak niet vertellen waar hij precies gelegerd is. Ook wordt angstvallig negatief nieuws onderschept om te vermijden dat het moreel van de bevolking of de soldaten zelf wordt ondermijnd.

Toegevoegd na 23 minuten:
Voor het controleren van brieven die soldaten verstuurden gelden de speciale Militaire censuurwetten en worden uitgevoerd door de militaire censuur
De militaire hoofdcensor staat aan het hoofd van militaire censuur.
De militaire censoren hebben het recht om censuur toe te passen.

Toegevoegd na 1 dag:
De militaire censuurwetten gelden zowel in vredes- als in oorlogstijd.
In vredestijd kan op grond van deze wet een zgn departementale censuur gelden.