Gedetineerden die verdacht worden van een strafbaar feit kunnen in afwachting van de uitspraak van de rechter preventief worden gehecht, dat wil zeggen voorlopig vastgezet worden. Zij verblijven dan in een Huis van Bewaring. Na uitspraak van de rechter gaan veroordeelden dan door naar een gevangenis.

Gevangenissen zijn er in verschillende soorten, van een gesloten tot een open inrichting of een gradatie daartussen (half-open). Waar een gedetineerde terecht komt, is onder andere afhankelijk van de duur van de gevangenisstraf en de inschatting van het vluchtgevaar en maatschappelijk risico. Meestal komt een gedetineerde in een gesloten gevangenis, waar hij weinig of geen vrijheden heeft en de bewaking relatief zwaar is.
Soms komt een gedetineerde in een minder beveiligde inrichting, waar hij meer vrijheden heeft en waar meer mogelijkheden zijn om zich voor te bereiden op de terugkeer in de samenleving. Er zijn meer mogelijkheden voor verlof en het is mogelijk om overdag een arbeids- of scholingsprogramma buiten de inrichting te volgen. Vanzelfsprekend is de bewaking in een dergelijke inrichting minder zwaar dan binnen een gesloten regime.
.
In een huis van bewaring verblijven verschillende soorten verdachten bij elkaar in één complex. Omdat nog niet zeker is wat iemand heeft gedaan, houdt men het regime streng. Witteboordencriminelen, geweldplegers, drugsdealers en overtreders verblijven bij elkaar.
In een huis van bewaring verblijven dus verschillende typen van gedetineerden. Vaak zijn het verdachten van een misdrijf die in afwachting zijn van veroordeling of vrijspraak.
In afwachting van een plaats in een tbs-kliniek verblijven ook tbs-veroordeelden hier, evenals personen die tot hechtenis zijn veroordeeld omdat zij bijvoorbeeld een boete niet hebben betaald.
SimonV
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.