Waar kun je standpunten van partijen in actuele gebeurtenissen vinden (a la stemwijzer)

Stemwijzer is een briljante uitvinding. Maar kun je buiten verkiezingen ook een overzicht vinden van de standpunten van partijen op bepaalde thema's? Bijvoorbeeld een schema met op de ene as de partijen, op de andere as gebeurtenissen (bv. Missie Kunduz, atoomenergie, natuur, BTW plan Weeker, bezuinigingen defensie. bezuinigingen passend onderwijs etc)?

Het lijkt me bijzonder zinnig om dit af en toe te checken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kunt buiten verkiezingstijd hooguit op de sites van de partijen kijken wat ze van dingen vinden. Alleen heel uitgesproken dingen halen nu de pers.
Die stemwijzers zijn wat ze zeggen: een hulpmiddel om te bepalen op wie je kunt stemmen - zonder verkiezingen heeft dat geen zin.
Ik zou het wel prettig vinden als er ergens een overzichtelijke site was die aangaf wat het verkiezingsstandpunt van een partij op bijvoorbeeld punt X was, en hoe er in de Kamer daadwerkelijk door die fractie op dat punt gestemd is, want dat wil ook nog weleens schelen.
Dus wie weet... Maak zo'n site en ik kom regelmatig langs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn twee leuke sites waar je iets terug kunt vinden over het stemgedrag in de tweede kamer:

http://www.politix.nl/

http://www.stemmentracker.nl/Uitleg

(deze laatste vergelijkt jouw mening met die van de kamerfracties)
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal wat ik zoek, maar in de buurt.
Ik zoek iets dat actueel is, en begrijpelijk voor iemand die niet tot in de oren in al die wetgevingstrajecten zit.