Als ik door rood rij, ik een stop teken krijg, maar een uur door blijf rijden en uiteindelijk toch stop, wat gebeurt er dan?

Voorbeeld: ik rij door rood. Politie auto geeft me een stop teken, maar ik rij door (verder rij ik niet te hard, stop voor elk stoplicht etc.) wat is dan uiteindelijk mijn straf als ik na een uur (als mijn auto voor die tijd niet word klem gereden) achtervolgd te worden door politie auto's met sirene netjes de auto aan de kant zet en meewerk? Ik las net dat je "niet mee hoeft te werken aan je eigen arrestatie" dus dat je daar geen boete ofzo voor kan krijgen... Dus dan is mijn uiteindelijke boete alleen maar dat rode licht toch?

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/342495/aangehouden-tijdens-rijden-politie-vlucht
Lees het antwoord van 'geenideewieikben', met de nummer 1 bij zijn naam.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8K
Erna55
6 jaar geleden
https://www.politie.nl/nieuws/2013/januari/21/04-boete-voor-negeren-stopteken.html http://www.westlanders.nu/nieuws/500-boete-voor-negeren-stopteken-9013/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een stopteken geven heeft niets te maken met arrestatie. Als je een stopteken negeert, krijg je een boete en die komt dan in jouw voorbeeld bovenop de boete voor door rood rijden.
erotisi
6 jaar geleden
Je mag alleen kosteloos een stopteken negeren als de bedoeling daarvan is om je aan te houden/arresteren, maw mee naar het buro te nemen.
Omdat de politie voor een verkeersovertreding je niet snel zullen arresteren, ook al negeer je een stopteken, zal dit geval niet gezien kunnen worden in de trend van 'aan je eigen arrestatie hoeft mee te werken'. Zie tevens https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/278622/verplicht-mee-werken-arrestatie Verwarrend maakt het misschien nog wel dat je eigenlijk wel moet meewerken -bij- je arrestatie. Want verzet daartegen is een misdrijf. Maar dan ben je al wel een stap verder. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhouding#Verzet

Antwoorden (3)

De boete voor het negeren van een stopteken is € 370,00.
Agenten zijn Gekke Henkie niet, die gaan echt niet op hun dooie gemak een uur lang achter iemand aanrijden. Als zij achter je rijden en een stopteken geven en je stopt niet of je ziet dat niet, dan wordt er een keer getoeterd, blauw licht erop, sirene aan etc. Of ze gaan voor je rijden met een bordje 'volgen - politie' aan.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus ::))
+ boete door rood rijden € 230,--. en als de automobilist dan ook nog zijn middelvinger zou opsteken wordt het totaal € 1200,--.
Dan kan u een extra boete krijgen voor het niet opvolgen van een stopteken zoals gesteld in artikel 83. De boete zou zijn gesteld op 370 euro.

"Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht."

De verwarring rondom dit onderwerp is waarschijnlijk ontstaan vanwege een reportage van PowNews waarin dhr. Plasman uitlegt dat een verdachte van een misdrijf inderdaad geen gehoor hoeft te geven aan een stopteken. Of je in deze verdachte bent van een misdrijf of dat je moet stoppen omdat de politie je wil controleren op bezit rijbewijs is wellicht een rechtszaak waard.

De tijd die erover doet om te stoppen maakt niet uit. Ook als je het voor elkaar krijgt de politie af te schudden en je op basis van kenteken alsnog aangehouden wordt zal er dan geen extra strafmaatregel volgen. Niet meer dan de boete voor roodlicht+de boete voor negeren stopteken.

Toegevoegd na 28 minuten:
"Gelet op deze vele artikelen, is het bijna niet te geloven dat een overvaller bij een wilde achtervolging niet verplicht is om te stoppen. Dit wordt uitgelegd door advocaat Peter Plasman in dit filmpje van PowNews"

U bent geen overvaller in een achtervolging. Maar wellicht dat u dhr. Plasman als advocaat kan nemen mocht het u overkomen en zou deze een rechter kunnen overtuigen dat de extra boete onterecht zou zijn. Ik betwijfel het.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ plus ik betwijfel het ook.
De belager van Theo van Gogh heeft levenslang en zijn vorig jaar opgerichte partij 'Niet Stemmers' heeft het ook al niet gehaald.
LeonardN
6 jaar geleden
Daarnaast ben ik benieuwd wat het uiteindelijke oordeel zal zijn in de "miljoenenjachtzaak".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus... Een boete voor door rood rijden + 370€ voor het negeren van een stopteken? Dat is ook niks.
LeonardN
6 jaar geleden
De politie zal na langere tijd wel uw auto aan de kant 'duwen' en dan de schade op u verhalen, inclusief de kosten die jij dan maakt zal dat wel oplopen. Het is hoe dan ook een onzinnige exercitie, je zal toch altijd aan het kortste eind trekken, of de auto moet niet op uw naam staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@LeonardN ook als de auto niet op naam van de bestuurder staat is de bestuurder de klos als deze later aangehouden wordt en aan de kant gezet, zoals in het verhaal.
Boete of bekeuring op kenteken geldt alleen als de bestuurder niet bekend is. Dus bij flitsen, door rood rijden e.d.en alleen kenteken genoteerd kan worden.
LeonardN
6 jaar geleden
Klopt, ik zat meer te denken aan een situatie waarbij de auto gestolen is en de bestuurder uiteindelijk niet meer te herleiden valt (als deze wegkomt en de auto laat staan). Had dat beter uit kunnen leggen. Maar inderdaad als voor die tijd de bestuurder aangehouden wordt zal deze natuurlijk zijn straf niet ontlopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de bestuurder inmiddels een andere identiteit heeft is deze soms toch te herleiden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het herleiden van een nieuwe identiteit naar de vorige identiteiten geldt niet alleen voor bestuurders.
Om het heel kort te houden;
- U heeft bij door rood rijden de titel "betrokkene". Dit omdat verkeersovertredingen (meestal) gedragingen zijn.
- U hoeft niet mee te werken aan uw eigen veroordeling wanneer het om een strafbaar feit gaat, dan bent u een verdachte.

Het ligt er dus echt aan wanneer u "verdachte" of "betrokkene" bent qua wat u rechten en plichten zijn.