Kan mijn dochter zich laten inschrijven in de gemeente waar ze gaat wonen ?

Beetje ingewikkelde situatie, ik kom er dan ook niet uit.

Mijn dochter (19) gaat straks in Nederland naar school (MBO4) en wij wonen in Duitsland. Omdat dit ernstige vervoersproblemen geeft, trekt ze voor haar studie in bij de ouders van een vriendin, die zelf inmiddels elders bij familie woont. Ze betaalt daar gewoon kostgeld - niemand verdient er iets aan - en ze heeft geen eigen inkomen (behalve straks ws basis studiefinanciering, ik ga er vanuit voor thuiswonende omdat ze geen zelfstandige woonruimte heeft ; het is een "verlengde logeerpartij" bij mensen die vergelijkbaar zijn met familie). Ze heeft gewoon de Nederlandse nationaliteit.

De addertjes onder het gras :

- De vrienden hebben beiden Wajongg en PGB en ze ontvangen huursubsidie. Die inkomsten mogen natuurlijk nergens gevaar lopen.
- Ze komt gewoon inwonen als 'gezinslid' / vervangende dochter (is er al sinds geboorte kind aan huis) en zal gewoon deel uitmaken van het gezin en haar steentje bijdragen, geen "kamer huren". Meer verlengd / zeer regelmatig logeren.
- Wij betalen haar kostgeld en leefgeld omdat ze niet officieel uitwonend is en dus geen recht heeft op een uitwonende beurs.
- Het doel is op korte termijn zelfstandige woonruimte vinden. Het is een overbrugging.

Mijn belangrijkste vraag: kan (of moet) ze zich in die gemeente tóch laten inschrijven met het oog op bijvoorbeeld rijles ? (Rijbewijs halen kan namelijk niet als ze officieel in Duitsland woont).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze kan zich toch gewoon inschrijven in die Gemeente en een UITwonende beurs aanvragen. Als er verder geen huurcontract is worden die vrienden ook nergens op gekort en kan ze gewoon haar Führerschein halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze is uitwonend, dan kan zet toch een uitwonende beurs krijgen. Zeker als ze zich laat inschrijven in de nieuwe woonplaats.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vind dit een hele moeilijke vraag. Voor zover ik weet word een stufi niet gezien als inkomen, behalve bij het aanvragen van een bijstandsuitkering. Waar ik me in dit geval zorgen om maak, is de inkomens van de mensen waar ze bij in wil trekken, Wajong, PGB, huurtoeslag. En ik kan niet vinden of dit gevolgen heeft. Ze heeft inderdaad recht op de uitwonende beurs. Al woont ze in een kartonnen doos bij de buren. Zo lang je niet bij je ouders woont is het uitwonend. En nog iets, niet geheel onbelangrijk. Stel dat huis van die vrienden vliegt in de fik en jouw dochter is al haar spullen kwijt. Dan weet ik niet wat de gevolgen zijn als ze niet is ingeschreven. Ik geloof dat ik deze vragen zou voorleggen aan een adviseur of desnoods aan de belastingdienst zelf. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan ons :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat-ie pittig was was ik al achter ;-) En nee, ze heeft daar niet echt eigen spullen ; ze hebben samen het kamertje opnieuw behangen en een ander bed uit de kringloop, wat kleren mee en that's it. Daar gaan we niet moeilijk over doen. (En ik zie die oude fabriek met die 50 centimeter dikke muren ook nog niet zomaar in de fik vliegen ;-) ) In vind wel allerlei gevolgen voor bijstand, maar Wajongg (vroeger RWW geloof ik) is gewoon een vast inkomen voor gehandicapten. Het inkomen van hun eigen dochter had ook geen enkele invloed.
Maar ze gaan er overigens niks aan verdienen, het is geen extra inkomen ofzo. (Okee, misschien een paar tientjes, als ze er achter komen dat mijn dochter een stuk goedkoper / zuiniger is opgevoed dan de hunne ;-) Belastingdienst ?? Ik zat zelf te denken aan de gemeente ofzo. En adviseur ; ik wou dat ik kon bedenken wat voor soort adviseur. Maar die kan ik heel slecht bereiken ; daarvoor moet ik er langs voor een afspraak :roll:

Het beste antwoord

Ik begrijp dat je dochter de mensen waar ze bij intrekt niet in de problemen wil brengen maar zij is wettelijk verplicht om zich te laten inschrijven in het bevolkingsregister op het adres waar zij hoofdverblijf houdt. Dat staat volkomen los van de vraag of ze alleen een kamer huurt en kostgeld betaalt of zelf een woning huurt en daarvoor huur aan de eigenaar betaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Zonder fraude te willen stimuleren:
Hoofdverblijf is de plaats waar je het meeste verblijft. Als je doordeweek in NL woont en in het weekend in DE is je hoofdverblijf dus in NL. Maar als je 3 nachten/week in NL woont, dan is je hoofdverblijf nog steeds in DE. Hoeveel je werkelijk/waar slaapt, is moelijk te bepalen/controleren in zulke gresngevallen. Minstens zo belangrijk is, dat je consequent bent. Officieel in NL wonen betekent het aanvaarden van de voor- en nadelen ervan. Je kunt geen NL rijles/rijbewijs halen als je officieel in DE woont; je valt onder NL zorgverzekering (cq de Duitse) afhankelijk van wara je woont, etc. Als ze officieel in NL woont, heeft ze ook recht op NL studi -maar dat stelt tegenwoordig toch niets meer voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas nog lang niet op al mijn vragen een definitief antwoord, maar hier kom ik al een heel eind verder mee. Bedankt.