Wie gaat er stemmen voor het Europese parlement?

Waarom niet of waarom juist wel. En op wie dan?

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vhxdh4wgbnv4

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Goeie vraag. Ik ga in principe altijd stemmen, en overweeg goed wát ik ga stemmen. De enige keer dat ik een verkiezing aan me voorbij heb laten gaan, was het burgemeestersreferendum in Utrecht. Dat waren zulke Sovietpraktijken (geen vrije kandidaatstelling, twee voorgedragen kandidaten van één partij, zonder noemenswaardige verschillen) dat ik heb geweigerd te stemmen en mijn redenen daarvoor in een brief aan de gemeenteraad heb meegedeeld. Het resultaat: een briefje terug van de gemeente waarin mij werd 'uitgelegd' dat de gemeenteraad had 'besloten' dat de lage opkomst was veroorzaakt door desinteresse voor het burgemeestersreferendum...

Nu voor het Europese parlement weet ik het gewoon niet. De vorige keer heb ik op Van Buitenen gestemd, en heb daar veel spijt van gehad. Mijn dilemma is het volgende: als ik niet ga stemmen vanwege mijn onvrede met te grote en oncontroleerbare Europese integratie, kan ik net zo goed mijn stem weggeven aan een eurofiel. En als ik wel ga stemmen, wordt mijn stem al snel uitgelegd als steun aan 'Europa' (beter gezegd: de EU, dat is anders dan eurofielen je zouden laten geloven *niet* hetzelfde als Europa). De spoeling is sowieso dun als het gaat om partijen die kritisch staan tegenover ongebreidelde Europese integratie, en de vertegenwoordigers die naar Brussel gestuurd worden, zijn meestal nogal enthousiast over meer 'Europa'. (Hoe meer 'Europa', hoe belangrijker europarlementariërs immers zijn.)

Als ik ga stemmen, heb ik eigenlijk maar twee opties: of ik ga voor Wilders vanwege de eurokritische houding, of ik ga (heel one-issue, ik weet het) voor de partij voor de dieren, omdat ik daar aandacht zie voor een werkelijk grensoverschrijdend probleem van dierenleed (denk aan het gesleep met beesten door de EU) terwijl ze op andere gebieden denk ik redelijk onschadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zit met precies hetzelfde dilemma. Bij mij wordt het partij voor de dieren denk ik, Wilders ga ik zeker niet stemmen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Erg toch, dat je je bij een keuze voor Wilders min of meer moet verantwoorden tegenover politiek correct Nederland om te vertellen dat je heus geen enge racist bent... Ik kan me goed voorstellen waarom je die behoefte voelt, je wordt als (potentieel) Wildersstemmer al snel weggezet als achterlijke xenofoob.

Andere antwoorden (10)

Als ik in de gelegenheid ben ga ik altijd stemmen. Dat is ook je burgerplicht vind ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stemmen is altijd beter, maar ik weet zo weinig van de partijen dat ik me afvraag of het zinnig is. Ik denk eigenlijk wel dat ik ga stemmen, omdat ik vind dat als je niet stemt je achteraf ook niet mag klagen (en ik klaag graag..)!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga stemmen. Mijn boodschap aan JP.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat vertel ik alleen JP :)
Doorgaans stem ik altijd VVD. Dus als ik het dit keer niet vergeet zal het nu ook wel weer VVD worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga waarschijnlijk niet stemmen. Meestal doen er aan de Europese verkiezinge geen Europese partijen mee maar alleen partijen die hun natonale bekendheid misbruiken om voor een adere partij in het Europese parlement zetels te ronselen. Dat vind ik niet erg democratisch en aan dat spelletje doe ik niet mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou gaan stemmen als het kon; ik ben helaas niet stemgerechtigd... :(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik ga stemmen, en zeer waarschijnlijk op de SP, maar ik zal even even het programma van PvdD nalopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik stem altijd. Wie niet stemt, mag 4 jaar niet zeuren, vind ik. Ik stem op de partij waar ik ook lid van ben, GroenLinks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik ga stemmen. Het is een van de momenten dat je als burger rechtstreeks koers en richting kunt geven aan de politiek, daar moet je gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga wel stemmen. Niet stemmen ontzegt je ieder recht om over wie of wat dan ook te klagen.