Waarom wordt Rutte minister president?

Hij heeft tijdens de verkiezingen immers gezegd dat hij alleen MP wil worden als het kabinet stabiel is. En anders in de kamer wil gaan zitten. Hij had zelfs al een vervanger voor MP gevonden.

Nu is het een minderheidskabinet welke ook automatisch onstabiel is omdat er veel steun nodig is vanuit de kamer. Dus, waarom niet in de kamer gaan zitten?

Ik zoek een analytisch antwoord, alsof deze vraag voor de media wordt uitgelegd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
rose
13 jaar geleden
Het ego regeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SInds wanneer geloof jij politici die wat tjidens de verkiezingen wat zeggen/beloven?
jc54
13 jaar geleden
Uitspraken uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ic54, dus uitspraken van nu ook niet!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus onder die vriendelijkheid en op het zicht oprechtheid, schuilt iets anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist!
rose
13 jaar geleden
Tja, met de kennis van nu ligt dat heel anders...

Het beste antwoord

Rutte heeft helaas nooit vooraf aangegeven wat hij als onstabiele situatie ziet, waardoor hij zich nu inhoudelijk daar niet voor hoeft te verantwoorden.

Mark Rutte wordt mijn inziens toch MP omdat hij ervan uit gaat dat het kabinet stabiel genoeg is door het gedoogdakkoord dat is op gesteld met de PVV. In de praktijk zal het zo zijn dat op de belangrijke veranderingen/wetsvoorstellen het kabinet de steun zal krijgen van de PVV en daarmee een meerderheid zal hebben.
Het kabinet en daarmee ook Rutte als MP kan dan alsnog doen wat het/hij wil. Als de PVV namelijk Rutte niet steunt op punten die ze van te voren hebben afgesproken zal Rutte de PVV/Wilders kunnen aanspreken op gemaakte afspraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hij is leider van de grootste partij en dus de eerst aangewezen kandidaat. Dat hij het daadwerkelijk gaat proberen, betekent niks meer of minder dan dat hij gewoon gelooft in . vertrouwen heeft in (de stabiliteit van) dit kabinet.

Natuurlijk schreeuwt de (linkse) media om het hardst dat het niet stabiel is en snel zal omvallen - vermoedelijk een soort wensdenken, of hopen op een selffulfilling prophecy. Maar ik denk dat dat in de praktijk nog best eens mee zou kunnen vallen.

Minderheidskabinetten zijn trouwens niet automátisch instabiel. Er zijn minderheidskabinetten geweest (niet veel ) die de rit hebben uitgezeten, en kabinetten met een ruime meerderheid die als kaartenhuizen in elkaar stortten. Ook binnen een coalitie staan de neuzen niet altijd de zelfde kant op, en ook bij de oppositie is vaak veel winst te halen en te onderhandelen. Statistisch gezien vallen meerderheidskabinetten veel vaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is ook nooit meer ter sprake gekomen sinds het begin van het 'zoeken' naar een coalitie.
Toen de tijd, had hij een uitstraling aangenomen dat hij het beste voor het land voor had, zo ook dus om GEEN MP te willen worden als dat nodig is. Neelie Kroes was toch de alternatieve kandidaat?
Je moet de woorden van een politicus nooit serieus nemen als ze zitten te loeren op een lekker hapje of een vette kluif in overdrachtelijke zin. Politici zijn, samen met advocaten, vastgoedhandelaren en autoverkopers de grootste leugenaars die er op twee benen rondlopen. Kan je niet goed liegen dan ben je niet geschikt voor de politiek.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo jammer dat de oude tijden dan weer terugkomen. Met jan marrijnissen, halsema, en nog een handje vol politica heb ik dat gevoel niet.
Blijkbaar is Rutte dus niet te vertrouwen, terwijl de politiek wel als eerlijk bedreven kan worden.
zondag
13 jaar geleden
Tsja, waar zijn de degelijke politici gebleven?
Voortschrijdend inzicht.

Ik heb liever een politicus als MP die durft terug te komen op eerdere uitspraken omdat de situatie nu anders is, dan een MP die stug vasthoudt aan wat ooit een goed idee was maar dat nu misschien niet meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je aan Rutte een goeie ; dat is iemand die gewoon sorry durft te zeggen en iets anders gaat proberen als het eerste niet werkte.