Wat is het verband tussen begrotingstekort en overheidsschuld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Als wat op de begroting werkelijk te kort komt dus bij het uitvoeren van de begroting zal worden geleend en dat wordt dan schuld.

Antwoorden (1)

Het begrotingstekort is het tekort op de begroting gedurende het huidige jaar.

De overheidsschuld is de totale schuld van de overheid.

Het begrotingstekort van het huidige jaar wordt opgeteld bij de overheidsschuld. Voorbeeld, met verzonnen bedragen:
--  Begin 2017 is de overheidsschuld 40 miljard.
--  In 2017 is er een begrotingstekort van 2 miljard.
--  Dat betekent dat eind 2017 de overheidsschuld zal zijn opgelopen tot 42 miljard.

7 jaar geleden
rose
7 jaar geleden
Als er niet méér (en niet minder) wordt afbetaald dan er aan rente bij komt.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt ja, ik heb de rente voor het gemak vergeten. Of opgenomen in het begrotingstekort, het is maar hoe je het bekijkt.