Is de stemtest een goede indicatie voor wie ik moet stemmen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Poet
9 jaar geleden
Lijkt me wel. Snelste manier om globaal beeld van de issues en opstellingen te krijgen.
Poet
9 jaar geleden
Doe er een paar verschillende: http://www.europeseverkiezingen.com/id/vjfblxko71ge/europese_stemwijzers Hier nog een:
http://europa.stemwijzer.nl/

Het beste antwoord

Je 'moet' nergens op stemmen. Sommige stemtesten vind ik persoonlijk ronduit slecht, omdat ze suggestief zijn, belangrijke onderwerpen helemaal niet aan de orde komen, of omdat ze teveel voorkennis veronderstellen (in een stemtest voor de gemeenteraadsverkiezingen voor mijn gemeente stond de vraag: "moeten er meer koophuizen gebouwd worden of meer sociale huur woningen?" - Alsof dat een vraag is die je kunt beantwoorden vanuit je ideologie of principes! Je zou dan eerst moeten weten waar meer behoefte aan is in mijn gemeente, hoe die behoefte zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en wat er tot nu toe is gebouwd, hoeveel woningen verkocht zijn door de woningbouwverenigingen de afgelopen jaren, dat soort dingen).

Daar komt bij dat je soms gewoon niet op een stemtest afgaat, omdat je het misschien op bepaalde punten eens bent met een bepaalde partij, maar er andere fundamentele zaken zijn waarmee je het niet eens bent, die voor jou misschien wel veel belangrijker zijn. Zo kwam ik ooit in een stemwijzer uit op de partij voor de dieren, maar ik vind dat teveel een one-issue partij om op te willen stemmen. Ik ben christen en dat bepaalt mijn wereldbeeld en politieke visie, maar iemand die het christendom negatief beziet zal misschien nooit op een christelijke partij stemmen, zelfs al zou hij het op vrijwel alle punten met hun eens zijn. Zo zou ik nooit op een anti-christelijke partij stemmen, al vind ik hun andere standpunten nog zo goed. Persoonlijk vind ik de ideologie van een partij minstens zo belangrijk als hun actuele standpunten.

Sommige mensen willen niet op een kleine partij stemmen omdat ze vinden dat het politieke landschap in Nederland veel te versplinterd is, en anderen willen niet op een bepaalde partij stemmen vanwege de lijsttrekker of omdat ze op één voor hen fundamenteel punt een keer iets niet waar hebben kunnen maken. Dan kan 100 keer uit een stemtest komen dat je op die partij 'moet' stemmen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ook wilt.

De andere kant is natuurlijk dat als je echt niet weet waar je op moet stemmen en je geen zin of tijd hebt om je een beetje in de standpunten en beleidsvoorstellen te verdiepen, een stemwijzer al een veel betere manier om te bepalen op wie je gaat stemmen dan iene-miene mutten of het uiterlijk van de huidige lijsttrekker. Maar als partij X uit jouw stemtest komt, staat er je niets in de weg om toch op Y te stemmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal eens. In een stemwijzer komen alleen actuele thema's aan de orde en niet waar een partij voor staat. De uitslag geeft wel een indicatie van welke partijprogramma's je zou kunnen lezen.

Andere antwoorden (1)

Ja, best wel. De vragen die je krijgt zijn representatief voor de standpunten van de partijen zoals die op dit moment zijn. Je kunt ook het partijprogramma van de partij die bij jou als beste uit de bus komt er nog eens op naslaan zodat je zeker weet dat je achter je stem kunt staan. Natuurlijk is het niet te voorzien wat er in de toekomst gebeurt en of alle beloftes van jouw partij ook nagekomen worden: dat is allemaal erg afhankelijk van wat andere partijen doen. Maar zelfs als niet alle beloftes nagekomen worden, dan kunt dan in ieder geval nog zeggen dat je op een partij hebt gestemd die jouw idealen zo goed mogelijk verwoorden. Als je het gevoel hebt dat de partij die bij jou uit de bus is gekomen te klein is om echt een stem te hebben in het parlement, dan kun je ook nog stemmen op een grotere partij, wiens idealen zo dicht mogelijk komen bij de jouwe. Ook hiervoor kun je de stemwijzer gebruiken.