Gaan er minder mensen naar de stembus als het slecht weer is?

Kreeg net een appje van mijn moeder dat ze vandaag niet meer is gaan stemmen vanwege het slechte weer. Ze vraagt nu aan mij of ik morgen (17 maart) ook meteen voor haar wil stemmen. Zijn er meer mensen die nu vanwege het slechte weer afhaken? Want anders ben ik bang dat het superdruk is morgen ...

3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Zolang de VVD stemmer maar afhaakt is het goed lol. Ik verwacht dat een heleboel mensen afhaken. Vooral door de angst om Corona. En dat heel veel jongeren die normaal niet zouden stemmen dat nu wel doen.
In de hoop daarmee de corona beperkingen te kunnen stoppen. Superdruk morgen? Ik heb geen idee. En anders ga je enkele minuten voordat het stembureau sluit. Dan is het vaak al rustig.

Het beste antwoord

Het is een graad of 7 en hier een daar valt een bui. Niet erg lekker weer om naar buiten gaan dus. Maar gaan er ook minder mensen naar de stembus als het slecht weer is?

Gemiddeld gezien ligt de opkomst bij verkiezingen op ongeveer 80 procent. De laagste opkomst ooit gemeten was op 6 mei 1998: iets meer dan 73 procent van de mensen ging toen stemmen. Het was die dag een graad of 14 en het regende buiten.

Op dag met de hoogste opkomst was het 25 graden en scheen de zon. Dat was op 25 mei 1977, toen kwam 88 procent van de stemgerechtigden opdagen.

Bij slecht weer 1 procent minder opkomst
Toeval? Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat het weer wel degelijk een kleine invloed kan hebben op de opkomst bij de verkiezingen.

Als het flink regent (25 mm of meer) is de opkomst ongeveer 1 procent lager dan normaal. Als het 10 graden warmer is dan gemiddeld, dan stijgt de opkomst juist weer met 1 procent.
fremar
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat is onderzocht. Vooral pvda/cda/vvd/d66 stemmers haken af. SGP en andere corestemmers stemmen altijd bij weer en wind en vorst. Veel maakt het niet uit uiteindelijk, het gaat om de coalitie die gesloten wordt en dan is het CDA er meestal bij betrokken.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Ja dat is onderzocht."
Dat is mooi, want dan is er vaak ook een bron/link te vinden naar dat onderzoek. Heb je die bron/link en zo ja, zou je die kunnen toevoegen aan je antwoord?!