Ik vind dat die kosten voor diegene moet zijn die 't op de markt brengt - hoe vroeger je 't probleem in de keten aanpakt, hoe beter.
Uiteraard is dat nog geen goede reden om er als gebruiker er dan maar een potje van te maken en dan je afgewerkte olie maar in de gootsteen te kieperen... Dus controles op dat soort zaken blijven hard nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De veroorzaker van de verontreiniging betaalt. Dat zal dan toch meestal de eindgebruiker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd en veel beter 1 euro vragen aan een hele grote groep dan 1000 euro aan een persoon/instantie, dus het antwoord komt als bijna altijd, dat de eindgebruiker als vervuiler aangewezen wordt en dus voor de kosten opdraait... En zo gaat het namelijk altijd...
Rioolstoffenheffing, CO2 uitstoottax enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaans zal dit de eindgebruiker zijn...

De producent word geacht een veiligheidsblad/etiket te hebben geleverd, of in staat te zijn dit op aanvraag te kunnen verstrekken. Waarmee de producent strikt genomen heeft voldaan aan de verplichting...

Het is hierna aan de eindgebruiker om deze aanwijzingen strikt op te volgen. Dus ook de aanwijzing om bij bijvoorbeeld zoutzuur/fosforzuur de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is altijd de gebruiker, want degene die het op de markt brengt zal het ook in het tarief opnemen. Zo is dus de eindgebruiker -al dan niet direkt- de vervuiler.

En terecht, want de gebruiker creert de vraag en dus het aanbod. De gebruiker kan kiezen voor milieuvriendelijkere alternatieven.