Van de rationele keuzetheorie is geen specifieke bedenker bekend. De theorie is de meest voorkomende sub-stroming binnen de handelstheorie en ontstond als een economische beslissingstheorie waarmee wetenschappers zich al in de oudheid mee bezig hielden. De handelingstheorie is een filosofische beschrijving van gedrag, gebaseerd op de gevolgen van een wisselwerking tussen individu en situatie. De mens kan keuzes baseren op basis van egoïsme, moraliteit of rationaliteit.
De Griekse filosoof Aristoteles bestudeerde reeds in zijn werken Politiek en Ethiek het keuzegedrag met de vraag of bezit in particuliere handen beter was dan in publieke handen, of een vrije markt het meest oplevert voor de maatschappij als geheel.
De Britse filosoof en econoom Adam Smith wordt vaak gezien als de grondlegger van de economie maar zijn theorieën zijn gebaseerd op de reeds van oudsher bestaande rationele keuzetheorie. Zijn ideeën bouwen hoofdzakelijk voort op werken van zijn voorgangers en tijdgenoten, die zich weer beriepen op eeuwenoude wijsheden van de rationele keuzetheorie en het toepassen ervan op moderne omstandigheden.
De uitdrukking van Smith: ‘alsof een onzichtbare hand’, wordt als metafoor gebruikt. Ze stelt dat de handelingen van de talloze individuen, die alleen hun eigenbelang dienen, op de een of andere manier gerangschikt worden én dat het totaal resultaat goed is voor iedereen.
Op de rationele-keuzetheorie zijn flinke kritieken gekomen. Een van de vele critici is Amartya Kumar Sen, een Indiaas filosoof en econoom, bekend door zijn werk Poverty and Famines over honger, de mechanismen achter armoede en de welvaartstheorie.
De econoom Mancur Olson jr kritiseert Self-Interest Theory in zijn boek The Logic of Collective Action door het “prisoner’s dilemma” uit te werken. Hij toont aan dat individueel rationeel handelen niet altijd leidt tot een collectief gunstigste waarde.
De kritiek is vooral de gedachte dat bij een rationele keuze de persoon niet al de mogelijkheden kan kennen en daarom geen goede afweging kan maken. Een individu houdt ook rekening met zijn omgeving bij het maken van keuzes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Dat vermoeden had ik ook (al), dat er geen bedenker bekend is van de rationele-keuzetheorie. + 1 voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Adam Smith.

Een bekende econoom die zijn theorieën baseerde op rationele keuze is Adam Smith. Hij stelde dat: each individual having the power (freedom) to act in his or her own self-interest will be led as if by an "invisible hand" (...) to actions that produce the maximum wealth (efficiency) for a society of individuals.[1] Hij stelt dat als iedereen handelt uit eigenbelang, door middel van een onzichtbare hand de maximale welvaart voor de maatschappij wordt gegenereerd.

Adam Smith (Kirkcaldy, rond 5 juni 1723 - Edinburgh, 17 juli 1790) was een Schotse moraalfilosoof en een pionier op het gebied van de politieke economie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heden ten dage is de rationele-keuzetheorie niet meer alleen in de economie van belang, maar is zij ook belangrijk geworden binnen sociale wetenschappen, zoals psychologie, sociologie en geografie. Zo beschrijft de geografie het ruimtelijk handelen. Dit handelen kan mede gebaseerd zijn op rationele keuzes.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Dat Adam Smith zijn theorieën baseerde op rationele keuze, maakt hem niet de bedenker van de rationele-keuzetheorie. Zo simpel kan je dit niet stellen, naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En de bedenker van de rationele keuzetheorie was Smith zeker niet.
Plato en Aristoteles hielden zich al bezig met de keuzetheorie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oh ja, om verkeerde gevolgtrekkingen te voorkomen, de min is niet van mij.