Waarom wil de SGP geen vrouwen in de partij?

Zie mijn avatar,ik snap het niet gewoon

Waarom bij de Christen Unie wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze mogen wel lid worden van de partij. Ze hebben alleen niet dezelfde privileges als mannen in de partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okee mogen ze wel op de lijst staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke avatar hahahaha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, ze mogen nu in elk geval niet meer geweigerd worden enkel op basis van geslacht. Dan zullen er echter genoeg andere gronden zijn om ze te weigeren, lijkt me. Tenminste, iets verzinnen hoeft niet heel lastig te zijn, mochten ze hier interesse in hebben.

Het beste antwoord

Ik zag een interview met verschillende vrouwelijke aanhangers van de SGP. Zij zien de rol van de vrouw in het licht van de bijbel : de man is verantwoordelijk voor het financieële gedeelte, de vrouw voor het verzorgende deel van een gezin.
Één van de vrouwen zei, dat het haar taak was te zorgen, dat zijn overhemden gestreken zijn, en om klokslag zes uur het warme eten op tafel staat. Verder deed ze, sinds haar kinderen volwassen waren, en uit huis gegaan, niet meer zo veel : en dan waren er beelden van hoe ze vredig zat te lezen. Besturen, beslissingen nemen, dat is en was de taak van haar man. Ze waren wél gelijk in belangrijkheid, maar hadden allebei hun duidelijk omlijnde taken. En dat was goed zo.
De man heeft een helpende hand nodig : de vrouw.

Het is nog niet zo héél lang geleden, dat een werkende vrouw een uitzondering was - nog maar zo'n 50 jaar. Er werd schande van gesproken, als een kind met z'n om de nek gehangen sleutel de voordeur opendeed na school, en de moeder zat niet te wachten met thee en koekjes en een luisterend oor.

In de SGP worden oude normen en waarden nog steeds gehanteerd en in ere gehouden. Dat vrouwen kiezen : prima.
Maar vrouwen 'horen' gewoon niet te regeren. Dat is de taak van mannen. Niet omdat vrouwen het misschien zelfs wel zouden kunnen, nee : het hoort niet, het staat niet geschreven. Het 'hoort' niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi beschreven hoor: plus

Andere antwoorden (6)

Omdat de SGP traditiegetrouw de Bijbel achterna huppelt. Dat wil zeggen dat ze de woorden van de apostel Paulus binnen ons tijdsperspectief geplaatst hebben en als het ware noodgedwongen ageren tegen het integreren van vrouwen in de politiek.

De CU is wat dat betreft veel progressiever en onorthodoxer in die dingen. En daar mag Nederland blij mee zijn. Natuurlijk is het voor een christelijke partij belangrijk dat God vertegenwoordigd wordt en doorklinkt in de partij-visie, maar dat betekent niet dat we ons anno 2010 ergens in het jaar 0 (letterlijk!) moeten wanen, omdat de Bijbel dat ons vertelt.

Kerk en staat zijn gescheiden. Van mij mag dat ook op dat vlak blijken. Vrouwen hebben recht om de politiek in te gaan. Daar kan de SGP gelukkig weinig aan veranderen. Dat ze dat toch proberen gaat m.i. alleen maar ten koste van hun reputatie. Het bevestigd vele vermoedens en dat komt de partij niet ten goede, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De SGP wil nog steeds dat de mannen een broek dragen en de vrouwen een rok,
Kortzichtig, dom en achterhaald die hele club.
Vrouwen hebben een recht daar en dat is het aanrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kortzichtig en dom antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respectloos -1
De SGP is een christelijke partij die volgens de bijbel zich laat beinvloeden. Natuurlijk is het allang achter haald om vrouwen te weren. Anno 2010 zijn zeker mannen en vrouwen gelijk. Vrouwen hebben allang stemrecht gekregen. Wat een voorrecht ! Ik denk ook zeker dat vrouwen veel beter dan mannen (sorry voor de mannen) de politiek in zouden kunnen.
Gelukkig zien wij steeds meer vrouwen in de politiek. Ook in Duitsland en in IJsland zijn vrouwen premier. Dit neemt echter niet weg dat de SGP niet goed bezig is. Het is meer dan ouderwets om zonder vrouwen een politieke partij te hebben. Echter wil ik toch even Femke Halsema aanhalen van Groenlinks die vindt dat vrouwen die nooit gewerkt hebben geen recht hebben op AOW. Iets dommers heb ik nog niet gehoord van Femke Halsema wat betreft vrouwen. Vrouwen die thuis blijven om voor de kinderen te zorgen zijn pas de echte managers. Zij zorgen ervoor dat het huis netjes en schoon is, voor het (gezonde) eten, voor de thee als de kinderen uit school komen en noem zo maar verder op. Het is in ieder geval een heel scala aan werkzaamheden.
Deze vrouwen kosten de maatschappij geen cent tot dat ze 65 jaar worden en het zal wel zeker zijn dat de pensioen gerechtigde leeftijd omhoog gaat naar 67 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrouw van de SGP zei: beter het aanrecht als vrije keuze, dan het opgedrongen kiesrecht. Een tekst die nergens op slaat en goed beschouwd onzin is. In de SGP denken ze niet, dat is de reden. Bij de CU nog wel (een beetje).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd -1
Omdat de vrouwen die de SGP standpunten ondersteunen dat zelf niet willen. Mannen zijn de baas buiten de deur, vrouwen zijn de baas van het huishouden. Blijkbaar een stabiel standpunt want de SGP is de oudste politieke partij van het land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag klopt niet.
De SGP wil inmiddels best wel vrouwen in de partij. D.w.z. ze moeten wel.

Uiteindelijk werd het buitengewoon lidmaatschap in het leven geroepen: vrouwen konden wel vergaderingen van kiesverenigingen bezoeken, meediscussiëren over bepaalde onderwerpen, maar konden niet meedoen aan stemmingen, laat staan in een bestuur gekozen worden.

De Bijbel verzet zich niet tegen participatie van vrouwen binnen privaatrechtelijke organisaties, als bijvoorbeeld de SGP.

Het bekleden van publieke ambten IS EN BLIJFT een specifieke roeping voor mannen.
Zo staat dat in de bijbel, volgens hen.

In feit is er niet zo veel verschil tussen het SGP standpunt en het moslimstandpunt over de positie van de vrouw.