landelijke politiek maakt wetten en regels voor het hele land en de gemeentelijke politiek maakt regels voor de eigen gemeente maar die regels moeten weer in lijn zijn van de landelijke regels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en het grote probleem is bij de verkiezingen dat we de gemeente ambtenaren (leiders?) zo goed als niet kennen.
Ze zullen heus wel hun best doen maar ze komen niet echt in het nieuws of beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hun partijen hebben heus programma's. er zijn debatten, je kunt op genoeg manieren te weten komen wie er voor jouw belangen opkomt.
Het kan nooit helemaal natuurlijk, dat ze precies doen wat jij wil. Dan moet je de partij IK oprichten.... zoals ene W deed....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die W is niet leuk maar de partij WIJ is misschien wat.
Je brengt me op ideëen.
Het verschil tussen landelijke politiek en gemeentelijke politiek is het niveau van besluitvorming: de landelijke politiek houdt zich bezig met landelijke problemen, de gemeentelijke politiek met de plaatselijke problemen.

Verder zien de gemeentelijke politiek en de landelijke politiek er redelijk hetzelfde uit. De tweede kamer van de landelijke politiek is de gemeenteraad in de gemeente. Het kabinet, met als voorzitter de koningin, is gemeentelijk het college van Burgemeesters en Wethouders (B&W), met als voorzitter de burgemeester. De koningin is het staatshoofd, de burgemeester het gemeentehoofd. Beide zijn niet gekozen, het enige verschil is dat de zittingstermijn voor de burgemeester 6 jaar is en voor de koningin in principe onbeperkt.

Zowel landelijk als gemeentelijk ondersteunen ambtenaren de overheid. Ook de gemeentes hebben een rekenkamer om besluiten door te rekenen, net als landelijk. Gemeentes kunnen net als de rijksoverheid besluiten nemen. Landelijk zijn dat wetten, gemeentelijk verordeningen.

Wat wel een groot verschil is, is het ontbreken van een eerste kamer op gemeentelijk niveau. Alle besluiten die de tweede kamer neemt, moet de eerste kamer nog bekrachtigen. Dit heb je niet in gemeentes.