Wat is het verschil tussen een partijleider, fractievoorzitter en lijsttrekker?

12.2K
Antoni
3 jaar geleden
Om het nog wat moeilijker te maken: er bestaat ook nog de functie van partijvoorzitter. Die leidt de landelijke organisatie van de politieke partij. N.B.: Het kan voorkomen dat in een politieke partij éénzelfde persoon alle vier deze functies heeft! Jan Marijnissen van de Socialistische Partij bijvoorbeeld lange tijd.

Antwoorden (1)

"Het boegbeeld van de politieke partij is de partijleider. In verkiezingstijd is diegene altijd de lijsttrekker. Bij oppositiepartijen is de partijleider ook altijd de fractievoorzitter en vallen de functies van partijleider en fractievoorzitter dus samen. Bij regeringspartijen is vaak ofwel een minister of eventuele minister-president, ofwel de fractievoorzitter in de Tweede Kamer de partijleider. Partijleider van de VVD is minister-president Mark Rutte (...)"

De lijsttrekker staat vaak met zijn hoofd op de verkiezingsaffiches, samen met het lijstnummer en de naam van de partij.

De fractievoorzitter is de "aanvoerder" van de leden van de Tweede Kamer van die partij (de fractie). De partij zelf is natuurlijk veel groter dan alleen de Kamerleden van die partij.
Computoon
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Om het nog wat moeilijker te maken: er bestaat ook nog de functie van partijvoorzitter. Die leidt de landelijke organisatie van de politieke partij. N.B.: Het kan voorkomen dat in een politieke partij éénzelfde persoon alle vier deze functies heeft! Jan Marijnissen van de Socialistische Partij bijvoorbeeld lange tijd.