Zijn de ministers zoals bleker en atsma (staatssecretarissen) nu uit de tweedekamer? of blijven die gewoon waar ze zijn?

Toegevoegd na 37 minuten:
Hoe worden de staatssecretarissen dan gekozen? waar de meeste mensen op hebben gestemd?

Toegevoegd na 22 uur:
allen hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Nu snap ik het helemaal, erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Bleker en Atsma zijn geen kamerleden (maar leden van het kabinet) en zaten dus niet in de 2e kamer.

Omdat ze beide niet verkiesbaar waren bij de verkiezingen van 12 september zullen ze na de verkiezingen er ook niet in komen te zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regering zit niet in de tweede kamer. Het kabinet bestaat uit bewindspersonen die geleverd zijn door de coalitiepartijen, maar staat 'los' van de tweede kamerfractie.

De tweede kamerfractie is zo groot als het aantal gekozen zetels dat een partij heeft. Als een partij gaat regeren, mogen de coalitiepartijen de ministers en staatssecretarissen leveren. Die worden niet gekozen, maar die worden gevraagd door de regeringspartijen. Stel dat nu de VVD en PvdA samen gaan regeren zonder derde partij erbij, dan mogen ze elk de helft van de ministers en staatssecretarissen leveren. Dat zijn niet altijd mensen uit de tweede kamerfractie, maar daarvoor zoeken ze gewoon die mensen uit waarvan ze denken dat die geschikt zijn voor de functie. Mensen moeten wel lid zijn van de partij, maar iemand die dat niet is, kan dat zelfs nog op het laatste moment worden. Dat was twee jaar geleden bijvoorbeeld het geval bij staatssecretaris van Zanten-Hyllner die voor het CDA staatssecretaris werd van volksgezondheid. Die is bij wijze van spreken de avond voordat ze werd beëdigd nog lid geworden van het CDA. (Ik geloof dat het in werkelijkheid één of twee weken was hoor, dat weet ik niet meer precies.)

Dus zowel Rutte als Samsom gaan straks waarschijnlijk mensen bellen om ze te vragen voor in het kabinet. Samsom zou dan bij wijze van spreken Wouter Bos kunnen vragen om minister van financiën te worden, maar ook iemand uit de huidige fractie.

De ministers en staatssecretarissen worden dus niet gekozen door het volk. Dat is ergens ook wel logisch, want bij zo'n post gaat het echt om geschiktheid en om kennis van zaken, en het is best lastig om aan het volk de CV's en capaciteiten van verschillende partijleden voor te leggen en dan heel Nederland te laten beoordelen wie het meest geschikt is. Wij moeten er nu gewoon op vertrouwen dat de partijen die "wij" met z'n allen gekozen hebben, de juiste mensen kunnen vinden voor die belangrijke functies. Alleen de minister-president staat eigenlijk al vast, die wordt traditioneel door de grootste partij geleverd. Hoewel dat volgens mij ook geen vereiste is volgens de wet, maar in elk geval zolang de grootste partij meeregeert, mag die de premier leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ministers en staatssecretarissen van een gevallen kabinet blijven zitten en doen hun werk nog, totdat er een nieuw kabinet is. Na de verkiezingen kan het nog weken of maanden duren, voordat een nieuw kabinet is gevormd. De gevallen regering is demissionair: ontslagen, maar nog in functie. Na de val van een kabinet worden belangrijke besluiten uitgesteld. De Tweede Kamer beslist welke besluiten moeten worden uitgesteld: dit zijn controversiële onderwerpen. Zaken zijn controversieel verklaard door de Tweede Kamer.

Kabinetsleden maken geen deel uit van de Tweede Kamer. Wel kunnen Tweede-Kamerleden lid worden van een nieuw kabinet. Daarna worden hun zetels weer gevuld door andere partijleden. Voor sommige mensen op de kandidatenlijsten van de verkiezingen is het nog weken of maanden afwachten of zij in de Tweede Kamer gaan plaatsnemen.

Wie de nieuwe staatssecretarissen en ministers worden, bepalen de onderhandelende partijen na de verkiezingen. De partijen die samen een nieuwe regering gaan vormen, besluiten welke personen zij vragen om zitting te nemen in een nieuw kabinet. Dit kunnen mensen zijn uit de Tweede Kamer, maar ook andere deskundige partijleden. Heel soms moet iemand nog lid worden van een partij om in een kabinet te kunnen gaan zitten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Gewoonlijk zijn er iedere vier jaar verkiezingen voor de Tweede Kamer. De afgelopen jaren zijn veel meer verkiezingen geweest, omdat er veel kabinetten zijn gevallen, voordat ze vier jaar hadden volgemaakt. Wanneer een kabinet vier jaar zit, is het kabinet vanaf de verkiezingen demissionair in tegenstelling tot een kabinet dat gevallen is. Zo'n kabinet is vanaf de val demissionair.
Antoni