Waarom is stemmen niet verplicht?

Het is nu slechts een morele verplichting, maar die verblijvendheid is dat goed?

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kan hoorde ik vandaag op de radio ook BLANCO stemmen als je niet weet wat je moet doen is dat alternatief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (13)

Ja.

Toevallig heb ik dit vandaag met wat collega's nog besproken. Een ervan zegt 'het boeit me totaal niet, ik wil niet weten wat voor standpunten er zijn, ik wil al niet weten hoe de partijen heten, en het interesseert me ook niet wat ze al dan niet gaan beslissen.'

Moet je iemand die dat niet wil en er geen mening overheeft dwingen om te stemmen? Dit zal absoluut een populistisch stem zijn, want inhoudelijk heeft de persoon geen kennis van wat er gaande is. En hoeveel populisme vermakelijk is, is het wat mij betreft geen goede basis om een land op te besturen. Dus iedereen die een mening heeft (en bij voorkeur weet welke partij daar echt bij past) is van harte welkom om te stemmen, maar wie dat niet wil, moet het ook vooral niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is goed. Je kan immers niet controleren of iemand zich verdiept heeft in de verkiezingscampagnes. Bij verplicht stellen van stemmen, komt misschien dan wel iedereen opdagen, maar je zult dan zien, dat er een hoop ongemotiveerde stemmers zullen zijn, die misschien wel blind een persoon kiezen. Puur omdat het moet. Daar schiet niemand iets mee op.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ik ben bang dat dan veel van de stemmers niet blanco gaan stemmen, maar gewoon iets waarvan ze denken 'dat het wel goed is, want dat stemden mijn ouders ook altijd'. Ik ken er veel die nu zo gaan stemmen, en daar hebben we dus helemaal niks aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet verplicht omdat ze mensen met niet al teveel verstand niet willen laten stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Mensen met weinig verstand mogen ook stemmen. Iedereen die dat WIL mag stemmen. Of wil jij zeggen dat iedereen die niet stemt weinig verstand heeft?
Omdat stemmen volgens mij een recht is, een geen verplicht.
Maar er zijn wel landen waar stemmen verplicht is zoals in China enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jammer voor de Chinezen dat er maar 1 partij is waar ze op kunnen stemmen.
Ik zou pleiten voor verplicht stemmen. Nu is het een recht, stemRecht, ik wil naar stemPlicht. Vaak hebben mensen een heel grote smoel hoe alles om hen heen gebeurt, maar op het moment dat ze zulks kunnen veranderen door het massaal uitbrengen van een democratische verworvenheid, zwijgen ze in alle talen, om vervolgens weer net zo hard te gaan klagen, als de uitslagen tegen hen zin in, niet zijn verandert.
Het kost slechts een moment van je tijd, maar kan op langer termijn wel betekenen dat de partij die bijvoorbeeld de opgebouwde pensioenvoorzieningen op een andere manier wenst te gebruiken, democratisch een halt wordt toegeroepen.
Maar soms lijkt het makkelijker om in je nest te blijven liggen en te denken.....een ander lost het wel op als er stront aan de knikker is........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Mooi antwoord.
Als je totaal niet met de politiek bezig bent dan kan ik mij voorstellen dat men willekeurig een stem uitbrengt als men verplicht moet stemmen . En om blanco te gaan stemmen neemt men de moeite niet om te gaan stemmen dan hebben zij hun smoesje wel klaar .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet kiezen is ook een keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in mijn leven één keer niet gestemd. Bij het burgemeestersreferendum in Utrecht. En daar had ik een goede reden voor: het waren geen vrije verkiezingen.

Er was geen vrije kandidaatstelling. Er werd voor ons besloten dat maar twee kandidaten geschikt zouden zijn. We konden kiezen tussen twee middelbare mannen van de PvdA zonder noemenswaardige verschillen.

Ik heb niet gestemd en heb in een brief aan de gemeenteraad uitgelegd dat ik deze DDR-toestanden niet wilde valideren door eraan deel te nemen. En ik was héél blij dat stemmen niet verplicht is en ik dit signaal kon geven. (Niet dat dat signaal aankwam, maar dat is een ander verhaal.)

Democratie is de vrijheid om wel te stemmen óf niet te stemmen naar eigen inzicht. Met een rood potlood in een hokje gezet worden bij verkiezingen waar je niets mee te maken wilt hebben, is géén democratische vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Mooi stuk, SuzyQ, ben ik het in grote lijnen mee eens. Maar, eh, als nou bij een referendum 90% van de bevolking voor stemplicht is, is dat dan wel of niet democratisch? (gni)
In België is er wel een stemplicht. Omdat stemmen geheim is, hoef je niets te doen met je potlood, maar je moet wel komen. Van mij hoeft niemand te stemmen die daar niet de moeite voor wil nemen. De kans dat zo iemand een weloverwogen stem uitbrengt is niet zo groot. Democratie werkt alleen als de mensen politiek actief en kritisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemmen is niet verplicht omdat in een democratie de vrijheid van handelen meestal hoog in het vaandel staat.

Daarom is ook iedereen vrij om ongeïnformeerd naar de stembus te gaan.
rose
14 jaar geleden
Wat zal de volgende stap dat zijn. Dat je wordt gedwongen om op een bepaalde partij te kiezen?

Nee hoor, geen verplichting is prima. Dat hoort erbij, bij vrijheid en bij keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
StemRECHT is het HART van een democratie..
Als men stemrecht te vrijblijvend vindt dan kan men t best emigreren naar een land zonder stemrecht... een dictatuur bijvoorbeeld....

Blanco stemmen als je niet weet wat je moet doen is GEEN alternatief.

De blancostem is niet voor of tegen het voorstel zelf, maar geeft aan dat de indiener van de blancostem het niet eens is met de stemprocedure. Dus de manier WAAROP de stemprocedure is georganiseerd. Een blanco stem geldt als "tegenstem" bij een telling. Dus in dit geval, verkiezingen, stem je TEGEN het recht tot stemmen..

Onthouding van stemmen betekent dat men niet deelneemt aan de besluitvorming. Dus als je echt niet weet wat je moet doen dan stem je beter niet. In dat geval geef je dus het signaal.. Jullie hebben me niet duidelijk geïnformeerd.. het is jullie niet gelukt mij op jullie te laten stemmen, ik ben het met geen van de partijen eens , geen van jullie verkondigt mijn mening.

Niet stemmen is een trigger om partijen te prikkelen beter naar " het volk" te luisteren.

2 totaal verschillende signalen dus die vaak door elkaar gehaald worden...

En ja.. ik ben blij dat ik in een democratie leef.. dus vind ik die vrijblijvendheid uitstekend!