in welke landen is het ontkennen van de holocaust strafbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het ontkennen van de holocaust in Nederland niet verboden.
Een wetsvoorstel van Kamerlid Voordewind om het ontkennen van een volkerenmoord strafbaar te stellen is in 2009 niet door de Kamer gekomen. Dit leek mij een nuttige reactie op je vraag. ;)
Antoni
8 jaar geleden
@student123456, ik heb in mijn antwoord namen van landen genoemd, maar bedoel je misschien het type landen waarin het ontkennen van de holocaust strafbaar is? "In welke landen" uit je vraag kan, zo realiseer ik me nu, namelijk ook worden geïnterpreteerd als "In welk type landen" (westerse, democratische, enzovoort). Kan je antwoord geven op mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@antoni Nee, ik bedoelde welke landen zoals je in je antwoord hebt gezet, dank!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rabelais' reactie en Antoni's antwoord spreken elkaar tegen. Is het in Nederland nu wel of niet strafbaar?
Antoni
8 jaar geleden
Het verbod op holocaustontkenning is in Nederland niet geregeld in een aparte "holocaustontkenningswet", maar holocaustontkenning valt wel onder discriminatie. Discriminatie is bij wet verboden. Expliciet is de holocaustontkenning in Nederland dus niet verboden, impliciet wel, zo verklaar ik het verschil tussen de reactie van Rabelais en de informatie uit mijn antwoord.

Antwoorden (1)

Op deze website http://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_denial staat vermeld dat holocaustontkenning in zestien landen expliciet of impliciet is verboden:

"Holocaust denial is explicitly or implicitly illegal in 16 countries: Austria, Belgium, Czech Republic, France, Germany, Hungary, Israel, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, and Switzerland.", dus in Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Israël, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije en Zwitserland.

Kijk voor meer informatie ook op http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_against_Holocaust_denial, waar verder nog Australië, Bosnië en Herzegovina en Spanje worden genoemd en op http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaustontkenning, waar verder nog Canada, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika worden genoemd.

Het totaal komt zo uit op tweeëntwintig landen.

In Nederland heeft de Hoge Raad in 1995 (in de zaak tegen Siegfried Verbeke) bepaald dat Holocaustontkenning valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht.
Antoni