Waarom spreken 2e en 1e Kamerleden steeds de voorzitter aan?

Degene die een spreker interumpeert spreekt toch in wezen met de spreker? Mag dat niet? En wat gebeurt als die toch de spreker aanspreekt?

5.8K

Het beste antwoord

Het spreken via de Voorzitter is vooral een gebruik en staat nergens vastgelegd. De gedachte erachter is dat het debat minder persoonlijk wordt. Je matigt je toon sneller en bent zorgvuldiger in de woordkeus. De voorzitter is immers slechts de intermediair, en geen politieke tegenstander in het debat. Daarbij gaat het in de politiek ook vooral om de functie die iemand bekleedt, en niet om de persoon.

In de hitte van een debat vergeten Kamerleden soms wel eens via de Voorzitter te spreken. Dit komt ze vaak op een correctie te staan van Kamervoorzitter.
De partijen in de Kamer hebben enige tijd geleden nog eens uitgesproken dat de Voorzitter consequent moet toezien op deze ongeschreven regel. Het alternatief voor het spreken via de voorzitter is het welbekende “Leden der Staten-Generaal…”. Verder kunnen Kamerleden in de plenaire zaal alles zeggen en genieten ze bescherming tegen vervolging.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus,
De inhoud van de interrupties geldt voor alle aanwezigen, interrumperen is geen onderonsje.
Ja, vooral Kamerlid Pechtold maakt zich schuldig aan het rechtstreeks interrumperen.
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/dossiers/staat_van_de_europese_unie

Andere antwoorden (1)

De Kamervoorzitter leidt het debat en is het centrale aanspreekpunt. Anders wordt het een kakofonie en onbeheersbaar als iedereen door elkaar spreekt.