Als de stembureaus zijn gesloten (en dat gebeurt altijd precies op tijd, omdat het verplicht is) worden alle stemmen geteld door de stembureauleden incl. de voorzitter van het stembureau, eventueel aangevuld met enkele andere tellers. Deze extra tellers zijn van tevoren aangesteld, bijv. bij de Tweede Kamerverkiezingen vanwege hogere opkomst.
Alle stemmen worden twee keer geteld, daarna wordt hiervan een proces verbaal opgemaakt en ondertekend door alle stembureauleden, voorzitter en evt. aanvullende tellers. Alle belangrijke stukken worden opgeborgen in het verkiezingskoffertje, dit wordt afgesloten en daarna naar het gemeentehuis gebracht alwaar men de uitslag bekend gaat maken en doorgeven om zo een overzicht te krijgen van de uiteindelijke uitslag.
Over het algemeen is het hoofd van de afdeling Burgerzaken verantwoordelijk voor de hele gang van zaken met als eindverantwoordelijke de burgemeester.