Waarom is iemand van de CU de minister van defensie?

Ware Christenen zijn toch tegen geweld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Middelkoop is als het ware gedwongen op deze restpost te zitten, want hij wilde zelf nooit in militaire dienst, zo heeft hij ooit gezegd in een interview.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfff, dus dan komt het geweld te dichtbij? Hij is nog steeds verantwoordelijk voor moorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke moorden heeft hij dan gepleegd?
Ik leer hier elke dag wat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en bovendien: het is toch niet het ministerie van agressie (aanvallen), maar van defensie(verdedigen)?

Antwoorden (7)

Omdat je uit de bijbel kunt halen wat je wilt.

Exodus 21,24:

oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in de bijbel staat ook dat als mensen op zondag werken zij gestenigd moeten worden... Maar als ik vraag tegen elke Christen of hij/zij tegen geweld is, is de vraag altijd ja.
AWM
14 jaar geleden
Tuurlijk, maar als je dan vraagt of Israel Iran mag nuken, zeggen ze dan ook weer ja. Dus veel heb je daar niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat in de bijbel staat is niet zo heel erg belangrijk. Hoe je de bijbelverhalen interpreteert wel.
door de iewat bizarre vekiezingsuitslag van de laatste verkiezingen,zijn we op een punt beland dat er zoveel combinaties mogelijk waren (gewenst of niet gewenst)dat een partij als de cu nu idn de regering zit. dezelfde verkiezingsuitslag zorgt er ook voor dat deze regering eigenlijk een papieren tijger is die geen wezenlijke beslissingen kan nemen omdat de oppositie zo sterk kan zijn als ze zich verenigen dat onpopulaire besluiten direct weggestemd kunnen worden. De posten van ministers worden vevolgens naar kamerzetels verdeelt waarbij een weging van de posten ook meeteld door deze verdeling is het de cu die de betreffende minister mag leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb even getwijfeld om nu een reactie te geven of een antwoord. Het staat namelijk nergens in het partijprogramma dat de Christen Unie tegen geweld zijn.

Volgens mij zijn Boedhisten tegen geweld.

In de Christelijke religie wordt het geweld als oplossing voor conflicten wel aan de kaak gesteld. Althans in één van de verhalen in de bijbel over Jezus, geeft hij aan dat in plaats van "Oog om Oog, tand om tand" het beter is iemand de andere wang toe te keren. Wat dat betreft is Jezus een voorbeeldfiguur van het geweldloos oplossen van conflicten. Gezien de geweldspiralen tussen religies geen overbodig idee (denk aan Midden-Oosten: Palestijnen en Israëlieten, Moslims tegen Christenen, Protestanten tegen Katholieken etc).

Daarnaast is onze Defensie zeer begaan met opbouwwerk en handhaving i.p.v. onderdrukking door wapenmacht. Ik vind dat juist één van de sterkste punten van ons leger. Ze staan hun mannetje, maar zijn bijzonder professioneel en geen aggressieve rambo's zonder visie. Ook internationaal wordt die aanpak gewaardeerd. Daar mag je als minister best trots op zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Defensie is ook geen geweld.

Synoniemen van defensie zijn onderandere achterhoede, verdediging, verweer en afweer.

En je mag jezelf blijkbaar wel verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef een christen een wapen , en het komt wel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk omdat minister 'van Middelkoop' niets kan zonder zijn staatssecretaris 'de Vries'. En deze laatste heeft wel bij defentie gediend en weet waar hij over spreekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bijt elkaar m.i. niet.
Er moet toch een minister van defensie zijn, dus waarom niet eentje met een christelijk beleid? Als ik het goed begrepen heb is de aanpak van de Nederlanders in Afghanistan relatief het meest humaan en een voorbeeld voor de internationale gemeenschap.
Bovendien moet je niet teveel macht aan een minister toeschrijven. De kamer maakt het beleid.