Wie betaalt de politieke partijen?

Bv Roemer, Klaver, Wilders enzo.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.3K
tinus1969
7 jaar geleden
Roemer is geen politieke partij.
ronron1212
7 jaar geleden
@tinus1969 Klaver ook niet
Maar ze zijn lid van een politieke partij.

Het beste antwoord

Roemer, Klaver, en Wilders (de namen genoemd in de toelichting) zijn geen politieke partijen maar Tweede-Kamerleden. Leden van de Tweede Kamer krijgen een salaris (officieel een 'schadeloosstelling'; ze zijn namelijk geen werknemer of ambtenaar en hebben geen arbeidscontract): De hoogte van dat salaris op dit moment bruto 107K (inclusief vakantiegeld etc).
tinus1969
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Politieke partijen i kunnen uit een aantal financieringsbronnen putten.
Interne bronnen van partijen zijn ledencontributie, 'partijbelasting' van volksvertegenwoordigers en fondsenwerving.
Externe bronnen zijn giften, sponsorinkomsten en (overheids)subsidie. Partijen kunnen ook beschikken over reserves. Een groot deel van de uitgaven van politieke partijen gaat naar de verkiezingscampagnes."

Toegevoegd na 3 minuten:
"Bijna alle activiteiten van een politieke partij vallen onder subsidiabele activiteiten, bijvoorbeeld politiekwetenschappelijke activiteiten, politieke vormings- en scholingsactiviteiten, informatievoorziening aan leden, en het onderhouden van contacten met zusterpartijen in het buitenland. (...)

Het subsidiëringssysteem voorkomt dat de staat zich ook inhoudelijk met de politiek partijen bemoeit. Er wordt alleen gekeken of de activiteit onder de subsidie valt en niet of de activiteit inhoudelijk ook gewenst is. De politieke partijen mogen hun subsidies zeer vrij besteden. Het moet voor de overheid wel te controleren zijn dat de subsidie ook echt naar subsidiabele activiteiten is gegaan.

De subsidie bestaat uit een algemeen deel en een bijzonder deel. Het algemene deel is voor elke partij gelijk. Het bijzondere deel daar bovenop hangt af van het aantal Kamerzetels en het ledenaantal. Het aantal Kamerzetels bepaalt 80 procent van het bedrag en het ledenaantal 20 procent. (...)

Voor het aantal leden tellen enkel de leden met volwaardig lidmaatschap mee, wat inhoudt dat diegene ook vergader- en stemrechten in de partij moet hebben. Verder is een voorwaarde dat het lid ook contributie betaalt. De hoogte van de totale subsidie aan politieke partijen hangt af van het aantal partijen dat een aanvraag indient. De Rijksoverheid heeft jaarlijks een maximum bedrag voor alle subsidies aan politieke partijen. In 2016 is ongeveer 16,5 miljoen euro beschikbaar voor politieke partijen.

Het recht op subsidie van de overheid kan door de rechter worden stopgezet. Als een politieke partij zich schuldig maakt aan discriminatie verliest de partij het recht op subsidie. Dit kan alleen als een politieke partij als rechtspersoon wordt veroordeeld en niet op basis van het gedrag van personen uit de partij. Zo werd in 2005 de subsidie aan de SGP stopgezet, naar aanleiding van de weigering om vrouwen op te nemen als volwaardig lid in de partij. Dat werd in 2007 teruggedraaid toen de partij besloot wel vrouwen toe te laten."
Computoon