Kan een volk zijn president afzetten indien het tot inzicht komt dat het zich vergist heeft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
SimonV
7 jaar geleden
Als je Amerika bedoelt. Afzetten kan niet, de president kan wel gedwongen worden af te treden.
Omdat tegenstanders vinden dat Trump artikel 1, afdeling 9.8 van de grondwet schendt, wordt hier een poging toe gedaan middels een petitie. "En geen persoon die onder de Verenigde Staten een vertrouwensambt of bezoldigd ambt bekleedt zal, zonder de toestemming van het Congres, enig geschenk, honorarium, ambt of titel van enigerlei aard aannemen van enige koning, prins of vreemde staat." https://www.palmerreport.com/opinion/new-petition-on-white-house-website-demands-donald-trumps-immediate-resignation/1051/ https://petitions.whitehouse.gov/petition/donald-trump-resign-president-united-states-violation-emoluments-clause-release-your-tax-returns
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Impeachment ( of zoiets :)) is het wegens een strafbaar feit afzetten van een zittende president in de USA tijdens Clinton is er over gesproken ( Monica Lewinsky) maar nee . Bij Nixon ivm Watergate heeft het tot afzetten geleid . Nee wij konden ook rutte niet afzetten terwijl het kabinet geen draagvlak meer had . De protesten in de usa van bijv tegenstanders van trump zijn onsportief men behoort de uitslag te respecteren . Mijn voorkeur zou mogelijk ook anders zijn . Ook in Nederland straks als Gl of de pvv de grootste zou worden moet men de uitslag respecteren .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nixon is niet afgezet, hij is zelf afgetreden voordat de onderzoeksprocedure gestart kon worden.
Voor het afzetten van Bill Clinton werd geen meerderheid gehaald.
De huidige Amerikaanse petities die bij het verkrijgen van voldoende stemmen ingediend kunnen worden zijn gebaseerd op tot op heden nog onbewezen beschuldigingen. Die moeten nog onder leiding van de onafhankelijke aanklager worden onderzocht. Nu blijkt al via news-checkers dat veel nieuws nep-nieuws is.
Nog niet eerder is na een overwinning van een verkiezingscampagne zo'n politieke heksenjacht gestart. Het is traditie dat het Amerikaanse volk zich neerlegt bij de verkiezingsuitslag en de democraten en republikeinen, sommige morrend, gewoon weer aan het werk gaan.

Antwoorden (2)

Dat heet revolutie en is meestal een rommelig gebeuren.
Het meest recente voorbeeld is de fluwelen revolutie van 1989 in oost-Duitsland. En die was bloedeloos, hoewel het niet veel heeft gescheeld.
Andere revoluties (zowel gelukte als mislukte, zoals Frankrijk 1789 of Praag 1968) gingen met een stuk meer bloedvergieten gepaard.
tinus1969
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Je "meest recente voorbeeld" komt uit 1989 ?!? Ik bedoel... prima antwoord (en een plus waard !), maar bekijk het wereldnieuws rondom het Midden-Oosten eens, of google eens op "Arabische lente". Of "Aasad Syrië"... Of iets ouder "Kosovo, Kroatië, Servië, Joegoslavië" Of nog wat ouder maar nog steeds ná 1989: "Tsjechië en Slowakije"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dan nog die revoluties die uitmonden in een burgeroorlog (bv de Spaanse burgeroorlog van 1939) Duizenden doden, moet er niet aan denken. Zo'n gebeuren rommelig noemen is wel de understatement van de eeuw. De fluwelen revolutie was niet de val van de Berlijnse muur maar de opstand van Tsjechische studenten op 17 november 1989. De Amerikaanse president kan niet afgezet worden door middel van een revolutie. Hooguit dat er een revolutie langzaam gaat plaatsvinden tijdens het starten van een afzettingsprocedure waarbij gebruik gemaakt wordt dan de 'Articles of Impeachment'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/de-fluwelen-revolutie-tsjecho-slowakije/
http://www.tsjechie.nl/id/1/385/
Het Amerikaanse volk kan de benoemde president niet afzetten als zij denken zich vergist te hebben, er zullen eerst legio onderzoeken moeten plaatsvinden alvorens Het Huis van Afgevaardigden hiertoe overgaat.

Om een afzetting van de President te bewerkstellingen zullen er eerst petities moeten worden gehouden waaruit blijkt dat het Amerikaanse volk inderdaad een onderzoek wil naar het reilen en zeilen van de President. Blijkt uit de petitie dat men dat wil dan moet een Amerikaanse onafhankelijke aanklager na een gedegen onderzoek de rapporten overdragen aan het Huis van Afgevaardigden als uit deze onderzoeken blijkt dat er gronden zijn voor een impeachment (afzetting).
De Amerikaanse president, de vice-president en alle civiele functionarissen van de Verenigde Staten, kunnen worden afgezet als bewezen wordt dat er sprake is van Verraad, Omkoperij, of andere zware misdaden en misdrijven.
Het impeachment debat in de Senaat vindt plaats achter gesloten deuren, waarna er een stemming komt of de Articles of Impeachmen worden aangenomen bij een vereiste meerderheid van stemmen.
In 1868 werd president Andrew Johnson in 1868 onderworpen aan een afzettingsprocedure in de periode van de Reconstructie na de Amerikaanse Burgeroorlog. Johnson overleefde dit doordat de Senaat één stem tekortkwam voor een veroordeling.
Bill Clinton moest in 1999, in verband met de zogenoemde Lewinsky-affaire, ook een afzettingsprocedure ondergaan. Ook hier kwam het niet tot afzetting, doordat de daartoe vereiste meerderheid niet werd gehaald.
In beide afzettingsprocedures speelde vooral een belangrijke rol dat de president had gelogen (meineed gepleegd) ten overstaan van juridische en maatschappelijke instanties.
Tegen president Nixon dreigden er, in verband met het zogenoemde Watergateschandaal, in het Huis van Afgevaardigden de Articles of Impeachment te worden aangenomen, maar hij trad af voordat het zover kwam.
In alle gevallen was er geen sprake van een voorafgaande revolutie of burgeroorlog om het starten van een afzettingsprocedure te rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er kwamen heel wat affaires boven water maar President Clinton mocht blijven, de vereiste meerderheid van stemmen werd in het Huis van Afgevaardigden werd niet gehaald.
http://www.rd.nl/oud/clinton/clin.html